Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Dünya
 YöntemBilim Forumu | Genel | Dünya
Mesaj icon Konu: NAMAZ(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
mustafa
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010
Gönderilenler: 81

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Konu: NAMAZ
    Gönderim Zamanı: 11-Haziran-2010 Saat 11:44

Selamün Aleyküm,

 

Bu günlerde osmanziya01 adyyla girdi?im foruma ?ifremde aryza oldu?u için yedek olarak saklady?ym “Mustafa” adyyla giriyorum.

 

Önce yazynyn konusunu  belirteyim:

 

ZAMAN    ………………    NAMAZ

VAKYT   …………      SALAT

SÜRE   ……   SIRA

 

Bu Farsça, Arapça ve Türkçe kelimelerle  iki ayry durumu belirtiyorum. Biz bu iki durum için yaygyn olarak “zaman” ve “namaz” terimlerini kullanyryz.

 

Z.a.m.a.N ve N.a.m.a.Z. nasyl birbirinin tersi olarak yazylyrsa bu iki durumda birbirinin tersi olan süreç i?ler… Çünkü zaman HALK ile fâni bir konu?madyr,  namaz ise HAKK ile bâki bir sohbettir. Hem zamanda  ?imdi burada bulundu?umuz gibi hayalen gelecekte dola?abiliriz ya da geçmi?te bulunan hatyralarymyzda gezinebiliriz. Fakat namazda ve huzurda bunu yapamayyz daha do?rusu yapmamalyyyz. Üçüncü bir ba?kalyk, “zaman”y böyle geçmi? ve gelece?iyle namaza götürmemiz lazim iken  aksine zammy surede  verilen bilgi ve buyruklary yani  “namaz”y zamana götürerek onlary orada i?letmeliyiz.

 

NAMAZ mazi ile ati arasynda bulunan MUZARY’nin vakt-i salatynda kylynyr ki bu DURUMUN  hal-i hazyr ve kal-i hatyr denilen iki ucu vardyr.

 

Mazi yani geçmi?  tarafy sa? yanda, ati yani gelecek tarafy ise sol yanda gösteriyorum.  Muzari yani ?imdi ve buradaki taraf ortada  bulunur. Bu betimle ?u anlama gelir: zihnimizle geçmi?ten gelece?e yürüyen yani sa?dan sola do?ru ilerleyen bir çizgiyi izliyoruz demektir.

 

Bu çizgi sa? ve sol tarafy ile   YATAY olarak gösteriliyor. Ortadaki muzari ise DYKEY  olarak gösterilir ve onun alt tarafyna hal-i hazyr üst tarafyna kal-i hatyr yerle?tiriliyor.

 

Bu anlatymy  diyagramla göstereyim.

 

 

 

 

 

Hazyr

 

Hal

 

 

                   Ati      MUZARY    Mazi

 

Kal

 

Hatyr

 

Burada görüldü?ü gibi yatay hatta  ati, muzari ve mazide dola?abildi?imiz halde dikey hatta  sadece ?imdi burada yer alyyoruz.

 

Yatay çizgi  zamany, dikey çizgi namazy gösteriyor. 

 

Biz dikey olarak gösterilen dergah-y huzurda  halimizle hazyr ve kalimizle hatyr halindeyiz. Böyle huzurda iken geçmi?in zevkli hatyralaryna  ve gelece?in heyecanly hülyalaryna bir son vermeliyiz. Zevkli ve heyecanly olmasy da ?art de?il syradan anylar ve basit projeler bile hayalimizde ve hatyrymyzda yer almamaly ki kendimizi huzura vermeli, edebe aykyry bir ?ekilde ?imdi buradan geçmi? ve gelece?e zamana geçmemeliyiz.

 

Namaz üç ?ekilde kylynyr; beden ile, lisan ile ve kalb ile.

Buna dördüncü ve en ba?ta olanyny da eklememiz lazym.

Nefis ile.. Bu yazyda bunu ele alaca?ym.

 

Bu “nefis” ile namaz kylmayy nereden çykaryyorum ? Beden ile, lisan ile ve hatta kalb ile namaz kylmama ra?men bir bakyyorum ki namazyn rekatlaryny kaçyrmy?ym.

Geçmi?in hatyralaryndan ve gelece?in hülyalaryndan kurtulmu?  namazdaki beyan ve mana içinde zikir ve fikrimle yol alyrken bir de bakyyorum kaçyncy rekaty kyldy?ymy unutuvermi?im. Namazdaki  tesbih, tahmid ve tekbir.. canly ya?ama durumundan uzakla?my?,  Fatiha-i ?erife, zammy sure ve tahiyyaty.. diri“izlenme” konumundan çykmy? zamandaki kuramsal bir “anlama”  ve kurgusal bir “dü?ünme” pozisyonuna girmi?im. Nefis almy? ba?yny gidiyor.. giderken benim haberim olmuyor ve gaflete dü?üyorum.

 

O zaman nefsi namazyn içine sokmak lazym…

 

Çünkü nefis hal-i hazyrdan ba?ka bir yerde bulunamaz.

Akyl ve kalb geçmi? ve gelece?e gidebilir ama bedene ba?ly nefis ?imdi buradaki mekan ve zaman dy?yna ta?amaz. Yradesi ?imdi burada olan nefsi  dizginlemezsen akla biner düne ve yaryna gider. Dikkati hali hazyra ili?kin olan nefsi kontrol etmezsen kalbe biner geçmi? ve gelece?i gider. Takib ve izlemesi kali hatyrda olan nefsi murakebe etmezsen ruha biner ezele ve ebede gider.

 

Nefis ?imdideki irade ve buradaki dikkattir. Nefis burada ne yapyldy?yny güzelce izler  ve ?imdi de ne edildi?ini iyice takib eder. Bedenin devimlerini duyumsar ve beyne uyarylary duyar. Namazdaki rekatlaryn kayytlaryny tutar, salatta ayetlerin kyraatlerini saklar. Ve böylece namazdan haberin olur.

 

Namaz, kal-i hatyrdyr dedik.. bu ne demektir ?

 

Namaz okunan sözün anlam ve anlatymy yani kelamyn beyan ve maany demektir ki bu LYSAN ve KALB ile namaz kylmak anlamyna gelir.

Bunun diyagramy ?öyle:

 

Zikir… kal..  anlatym..  LYSAN…

Fikir…  hatyr… anlam..  KALB

 

Namaz, hal-i hazyrdyr dedik, bu ne demektir ?

 

Namaz bulunulan durum ve konumun yeri ve yönü demektir. Yani BEDEN hali hazyrda ne durumda bulunmakta ise onun farkynda olmaktyr. ?imdi burada kyble yönünde  Kabe’ye  dönük oldu?unu ayyrt etmektir. Kabe bir tanedir fakat kyble 360 tanedir. Çünkü tam açy bu kadar.

 

KABE beden denilen beyt ise KIBLE  ne oluyor ?

 

Ba?ka bir yazymda in?allah bedenin

nasyl kabe ve beyt oldu?unu anlataca?ym…

 

KIBLE’ye gelince, bu da  NEFSYN zaman ve mekan kadrosunda bedenin yerinin ve yönünün farkynda olmasydyr. Ystikbal-i Kyble, i?te bu farkyndaly?y sürdürme irade’si ve bu süre içinde geçmi? ve gelece?e syvy?madan kendini ?imdi burada tutma dikkat’idir. Bu irade ve dikkati olabildi?ince sürekli takipte tutabilmedir. Ve syrada iken her bir sesli TEKBYR cümlesi bunu musalliye hatyrlatma i?levi görür. Böylece insan edebe aykyry bir ?ekilde namazdan  zamana syvy?maz. 

 

Kyble; hayra kâbil olarak hidayeti kabul istidaty ve istikameti istikrarda tutma kabiliyetidir ki, bunun hali hazyr  bir örne?i namazda yönünü ve yüzünü kabe ve kyble tarafynda tutmadyr. Bu bize yaratyly?tan kabli olarak verilmi? bir arayy? ve yöneli?i ifade eder ki nefis kalem gibi insan vetiresinin vektörü olur. Bu dini diri ve imany canly tutan ok’a nefis denir ki bunun yedi mertebesi vardyr. (*)

 

Ancak bir at olan bu oku dizginlemek kolay de?ildir.

 

Daha önce vakti kaim etmek gerekir.

Bundan daha önce salaty ikame etmek gerekir.

Bizim bahsetti?imiz vakt-i salat  bunlardan sonra gelir.

Yani salaty, vakti ve huzuru takib edip sürekli tutmaktyr.

Bunlaryn hepsi ikame- salat emri içinde yer alyr. Ve bu emri yerine getirmek zordur. Amma biz bu emri tutarak bu aty mümkün oldu?u kadar namaz arabasyna binek olarak ko?mak ve dizginlerini tutmak zorundayyz.

Tâ ki bu vakt-i salat-y ikame syra’synda nefis akla ya da kalbe ya da ruha binerek hali hazyrdan uzakla?yp  ve kali hatyrdan kaçyp yani namazdan syvy?yp böylece  bizi huzurdan çykarmasyn.

 

Hasyly namazyn KELAMI  lisanyn beyanyndan  ve kalbin  maandan beslenirken  KALEMY de  nefsin kyblesinden  ve bedenin kabesinden desteklenmelidir ki syra’dan duran musalli hali ve kali ile  dergah-y huzurdan ayrylmasyn. Böylece namazda gönül korunmu? olur.

 

Sa?lycakla kalyn.

Osmanziya

 

 

(*)

 

Nefsin emmareden ba?layyp marziyeye kadar giden yedi mertebesinde nefs, akyl, kalb, ruh ve syr gibi manevi latifeler kast edilir. Fakat birde insaf-y vicdan, mizan-y nüha, kalyb-y lüga ile birlikte dördüncü olarak beyn-i beden olarak  KALB, AKIL, RUH VE NEFYS  olarak tanymlady?ym fakülteler var. Bu çok yanly ve yönlü konularyn analizini, bu  dar orta ve geni? anlamly kavramlaryn anlam çerçevelerini yöntembilim ve insanbilim ba?lyklarynda ele alyyoruz. Bu yazyda nefis denilen ve irade, dikkat ve hazyr ile ilgilendirilen var olu?tan maksat mana ve olay  olarak me?iet madde ve varlyk olarak bedenin beynidir. Beden, lisan ve kalb bundan sonra gelir.  

 

      

 DÜZELTYLMY?



Düzenleyen mustafa - 12-Haziran-2010 Saat 11:54
IP
mustafa
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010
Gönderilenler: 81

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 11-Haziran-2010 Saat 11:54
 Bütün düzeltme çaly?malaryma ra?men
 
                           
                                    Hazyr
 
                                    Hal
 
                  Ati              MUZARY       Mazi
 
                                    Kal
 
                                    Hatyr
 
Diyagramy metne ortalanmy? bir ?ekilde  yerle?tiremedim.
Yn?aallah burada do?ru çykmy?tyr. 


Düzenleyen mustafa - 11-Haziran-2010 Saat 11:55
IP
mustafa
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010
Gönderilenler: 81

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 18-Haziran-2010 Saat 19:13
"...“zaman”y böyle geçmi? ve gelece?iyle namaza götürmemiz lazim iken  aksine zammy surede  verilen bilgi ve buyruklary yani  “namaz”y zamana götürerek onlary orada i?letmeliyiz." demi?im.. yanly? söylemi?im.
Do?rusu:
zaman”y böyle geçmi? ve gelece?iyle namaza GÖTÜRMEMEMYZ  lazim iken  aksine zammy surede  verilen bilgi ve buyruklary yani  “namaz”y zamana götürerek onlary orada i?letmeliyiz.
 
Demek ki bir "ME" yani olumsuz eki konulmazsa tümceyi yanly? ve olumsuz hale getiriyor bu "na" ve "ma" insany "nâçar" yani çare-siz byrakan bir "Z" syrry oluyor. Yani zamanda çaresiz iken namazda çareyi, çözümü ve cevaby buluyorsun.  
Y?te her gün sürekli be? vakit NAMAZ  kylynmasyndan maksat dunyada kulluk borcunu  eda etmek va ahirete nur, binek ve azyk göndermekten ba?ka dünyada insan ve özellikle müslüman kitabyn bilgi ve buyruklaryndan dertlerine çare, sorunlaryna çözüm ve sorularyna yanyt bulmaktyr.  
IP
kutlu aytug
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010
Gönderilenler: 170

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 26-Haziran-2010 Saat 23:04

S.A
 
De?erli karde?im Osman Ziya

 

Namaz konusunda yapmy? oldu?un içerik ve biçimle ilgili açyklamalaryndan  çok istifade etti?imi söyleyebilirim.  Ne var ki benim böyle senin gibi derin açyklamalar yapacak yeterince bilgim yok..Dolaysyyla  ?ema çözümünü kysaca yapmak, bana kolay geliyor. Ylerde senin gibi geni? açyklamalar yapabilirmiyim bilemiyorum…Böylesi açyklamaya ihtiyaç var my? Yok mu? Bu da ayry bir konu…

 

?emanyn çözümü:

 

Namaz, müslümanyn alameti farikasydyr. Namaz; Ylahi emir-farz olan bir ibadet olup, ayryca sunnet-sevap olarak da istifade edilebilen bir araçtyr. Namaz, zamana ba?ly yani belirli zaman sürelerinde yüce Allah’y anmak ve tazimde bulunmak üzere huzuruna çykmak, acziyetimizi ve ?ükrümüzü gösterir disipline bir davrany?tyr. Namaz, mü’minin  Miracydyr. Namaz; insanyn  belirli seviyelerde ilim-bilgi sahibi olarak imanyny yansytan bir göstergedir. Namaz; yüce Allahyn kudretini, ?anyny ve yüceli?ini dü?ünmemize, tefekkür etmemize, dua etmemize ve zikretmemize vesile bir araçtyr. Namaz, biz insanlary; tüm varlyklaryn imamy olarak, yüce Allah’yn kendine muhatap kyldy?ynyn ve kayytsyz ?artsyz iteat etti?imizin göstergesidir. Namaz, yüce Allah’yn huzurunda ba?ymyzy e?meye, zaman aky?y içerisinde tövbe etmeye vesile olan ve insany maddi ve manevi kirlerden aryndyran bir terbiye ve tezkiye cihazydyr. Namaz, yüce Allah’la rabyta kurulmasyny sa?layan, onunla bulu?turan  bir araçtyr.

 

Biçimle ilgili kysa açyklama

Namazy, dünya zamanyna ba?ly bir zaman yolculu?unda iken üzerine bindi?imiz bir araç olarak dü?ünürsek ve durulan istasyonlarda yani namaz vakitlerinde yani namaz vakti-süresi girdi?inde de, zamanyn sahibince aracymyza ve bize çe?itli  ikramlarda bulunuldu?unu kabul edersek.  Bu yolculukta sol tarafta namazla uzun vadede yapylabilen i?ler belirtilmekte. Sa? tarafta ise zamanyn sahibine sy?ynylmaktan dolayy verilen ikramlar belirtilmektedir. A?a?y tarafta da  yüce yaratycynyn kutsiyetine yaky?an tazimle namaz aracyna binip, acziyetimizi ve fakrymyzy bilerek ruku ve secde etme sürecinde en yüksek kurbiyet makamyna çykabilece?imiz belirtilmektedir.

 

Sevgi ve saygylarymla 



Düzenleyen kutlu aytug - 27-Haziran-2010 Saat 21:56
ahmet
IP
mustafa
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010
Gönderilenler: 81

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 28-Haziran-2010 Saat 14:05

SA.

 

Sayyn Abim, namaz için  a?a?ydaki syralamayy yapmy?synyz.

 

ZAHYR

 

secde

 

rüku

 

mirac

 

tekbir

 

BATIN

 

?imdi yukaryya zahir olan dy? yüzü yani ?UHUD'u, a?a?yya batyn olan olan iç yüzü yani GAYBI, yerle?dirdi?imze göre "SECDE" nin zahirde de?il batynda olmasy lazymgelir.

Secdede  alycy ve veri cihazlar yani el ve ayak ile göz ve kulak kapanyyor ve yere kapaklanyyor. Dy?arydan hiç bir uyaran almayacak ?ekilde açysal çap syfyrlanyyor.

Bu haliyle tamamen batyna geçiliyor. E?er böyle ise yukarydaki dizilimin tersine çevrilerek ?öyle olmasy gerekir:

 

 

ZAHYR

 

tekbir

 

kyyam

 

ruku

 

sucud

 

BATIN

 

 

Burada de?i?iklik yaparken "Mi’raç" yerine kyyam ve kyraat yazdym. Miraç secdeden sonra ka’de ve  te?ehhüdde olur ve burada  okunan TAHYYYAT miracyn sohbet-i kudsiyesidir. Fatiha ve Tahiyyat tefsiri olan 15 nci ?ua Risale-i Nurun son dersidir. Ba?tan sona NAMAZI anlatyr risale.. Sözler ile mektubat ve  lemalar ile  ?ualar yani manevi ve maddi nurlarla namaz  bize aydynlatylyr.

 

Mi'raçta Hazreti Peygamber selam yerinde demi?:

“Ettahiyyatü elmübarekatü essalavatü ettayyibatü lillah.”

Bunun üzerine Cenaby Hak ?öyle selam vermi?;

“Esselamü aleyke ya eyyühennebiyyü ve rahmetullahi ve berakatü.”

Bunun üzerine Hazreti Peygamber ?öyle kar?ylyk vermi?:

“Esselamü aleynâ ve a’la ibadillahissalihîn”

Bunun üzerine bütün yer ve gök ehli ?öyle söylemi?:

“E?hedü en la ilahe illallah ve E?hedü enne muhammeden  rasulüllah.”

 

Bu yazdy?ym ?afi tahiyyatydyr.

 

?imdi bu anlatymyn derin anlamlary üzerinde yazmaya vakit yok ?imdilik ?öyle bir tümce kuraca?ym ve tahiyyaty hamd ile birle?tirece?im:

 

“Ettahiyyatü elmübarekatü essalavatü ettayyibatü ELHAMDÜ-lillah.”

 

Dedi?im gibi bu konuda ELHÜCCETÜZZEHRA ady verilen 15 ?ua da geni? açyklamalar var.

 

Biz konumuza dönersek yukaryda zahir ve batyn arasyna syralananlar namazyn içindeki alty farz. Diyagramda dört tanesi görünüyor. Kyyamdaki KIRAAT ile  sucuddan sonraki KA’DE görünmüyor. Ka’de yukaryda anlatty?ym gibi çekirde?inde mi’raç mukavelesi var. Tecdid-i biat var. Tecdid-i iman var. Salavat ve dualar var.  O zaman tam bir namazyn içindeki farzlar yani RÜKÜNLER syralamasy yaparsak ?öyle olacaktyr.

 

ZAHYR

 

tahrime

 

kyyam

 

kiraat

 

ruku

 

sucud

 

ka’de

 

BATIN

 

Sa?lycakla kalyn.

 

Osmanziya

 

 

 

 

IP
mustafa
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010
Gönderilenler: 81

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 29-Haziran-2010 Saat 06:22

 S.A.

?imdi namazyn birimi rekattir ve vaktin birimi de iki-?er  rekattyr. Sadece gündüz namazlaryny sonlandyran ak?am namazy ile gece namazlaryny sonlandyran vitir namazy üçer rekattyr.

Yki?er rekatlyk namazlarda yukaryda syralanan rükünlerin kaç kez yinelendi?ine bakalym:

ZAHYR

 

Tahrime (1)

 

Kyyam (2)

 

Kiraat (2)

 

Ruku (2)

 

Sucud (4)

 

ka’de (1)

 

BATIN

Dikey çizgide görüldü?ü üzere farz olan rükünlerden BA?TAKY tahrime ile SONDAKY  ka’de BYRER kez, di?erleri YKY?ER kez tekrarlanyyor.

Sadece sedece dört kere yineleniyor. Çünkü onunla mi’raca çykylyyor.. kolay my ?

?imdi bu DYKEY  çizginin ortasyna bir de YATAY  çizgi yerle?tirece?iz. Bu nasyl olacak ? Bu farzlaryn tam ortasynda vacib olan ve ayny zamanda namazyn olmazsa olmaz ko?ulu bulunan bir okuma, bir konu?ma bir söyleme-dinleme var:FATYHA-Y ?ERYFE. Y?te bunu bu alty farzyn tam ortasyna yerle?tiriyoruz:

ZAHYR

 

Tahrime (1)

 

Kyyam (2)

 

Kiraat (2)

 

FATYHA-I ?ERYFE

 

Ruku (2)

 

Sucud (4)

 

ka’de (1)

 

BATIN

Fatiha-I ?erife yarysy verilen  HAMD davasy  yarysy  alynan HÜDA duasy içeren Rab ve Abd arasynda payla?ylan kudsi aly? veri?in yapyldy?y YEDY ÇYFT.  Bu yedi çift yatay çizgi te?kil edecek.. ve çizginin iki ucu olur. Bu çizginin bir ucunu sa?a bir ucunuda sola SELAM verdi?imizde noktalaryz ve namazdan çykaryz.  Böylece e? zamanly namaz’dan ard zamanly zamana yani sa?y mazi ve solu ati olan dünyaya döneriz. Bu durumu da diyagramda ?öyle gösteriyoruz.

ZAHYR

 

Tahrime (1)

 

Kyyam (2)

 

Kiraat (2)

 

AHIR  SELAM  ati  Sol  FATYHA-I ?ERYFE  Sa?  mazi  SALAT  EVVEL

 

Ruku (2)

 

Sucud (4)

 

ka’de (1)

 

BATIN

Böylece namazyn bir resmini elde etmi? olduk. ?imdi bu erkanyn tadyny, bu rükünlerin anlamyny, bu direklerin anlatymyny ve bu farzlaryn arzlaryny görmek için onlary TADIL-Y ERKAN dedi?imiz sekinetle icra ederek ve dinginlik içinde ylymly ve adilce yürüterek bulabiliriz. Fatiha-i ?erife'de vacibdir, tadil-i erkan da vacibdir ve selam vererek namazdan çykmak da vacibdir. Farzlar arasyndaki bu vaciblerle namaz köfteli ekmek oluyor. Manasy bilenerek yapylan hareketin tadyna doyum olmaz.

Öylese bunlary teker teker ela alalym my ? O zaman (9) dokuzuncu söze ba?vurunuz.

Sa?lycakla kalyn. 

OSMANZYYA

IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk