Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
İnsan Bilim
 YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim
Mesaj icon Konu: ?uur ve istenç(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Konu: ?uur ve istenç
    Gönderim Zamanı: 20-Nisan-2010 Saat 22:45

?UUR VE YRADE

 

?UUR dizini içindeki dosyalar

?uurun içinde ilim de var irade de mevcuttur.

Ylmin talebi de var iradenin arzusu da meknuzdur.

Talebin hamli de var arzunun hükmü de mesturdur.

?uur için yapty?ym bu tablolarda, buraya kadar kurdu?um cümlelerde oldu?u gibi,

Türkçe bir terim bulmanyz zor.

E?er ?uuru tamamy Türkçe sözcüklerle tanymlasaydym ?öyle derdim.

 

“Uz ve us odakly olan TANINÇ

ayyrt etmek ve de?er vermek üzerine kurulu

bir gönül  çykarymy ve ellerin  kullanymydyr.”

 

Ne anladynyz ?

 

Sanyrym fazla bir ?ey anlamadynyz!

 

Hadi us’u anladyk akyl demekte ?u uz ne diyeceksiniz ?

 

Uz’a vicdan diyece?im, kalb diyece?im siz anlar gibi olacaksanyz bu sefer ben soraca?ym:

 

Kalb nedir ?

 

Kalb ya da vicdan üzerine de?il bir sahife bir kitab yazacak çok insan çykar fakat bu yapty?y edebiyatla “kalb” hakkynda nesnel ve bilimsel bir tanym ve açyklama veremez.

Çünkü insanbilim henüz kuralamamy?tyr.

 

Aslynda bu iletinin SUUR dizini içinde bir de IRADE  dizini bulunuyor.

Bunlary inceledi?inizde akyl ve kalb hakkynda kemaliyle ve tamamiyle

bir fikir edinemez iseniz de

Us ve Uz hakkynda ussalla?tyrylmy? bir uzla?ma bulacaksynyz.

 

?uur ne yapar ?

Tatlyya ko?ar acydan kaçar… fakat acy bibere ko?anda bulunur.

Dertleri zevk edindim bende ne?’e ne arar diyende olur.

Herkesin bildi?i gibi ?uurun asyl i?i  F A R K  etmektir.

?uur varly?y fark eder.

Peki yoklu?u ne eder ?

KADR.

 

Fark etmek, ayyrt etmektir; kadr etmek ise de?er vermektir.

Her ?ey ya benzeri ya da kar?yty ile ayyrt edilir.

De?erler ise yokluklaryyla bilinir.

Bir ?ey madum ise ya da bir nesneden mahrum isek

bu yokluk ve yoksunluk onun de?erinin bilinmesine neden olur.

 

Demek ?uur çok i?ler yapar fakat onun asyl iki i?i var fark ve kadr.

O zaman tabloda bu farky sol tarafa koyuyor, kadr etme?i ise sa?a yerle?tiriyoruz.

Sanki ?uurun sa?yndaki akyl fark ediyor ve marifet temin ediyor.

Sanki ?uurun sol tarafyndaki kalb kadr ediyor ve muhabbet te?ekkül ediyor.

Bu durumda sa? tarafta vucud var ise sol tarafta adem yer alyyor.

?uur sadece hazyr vucud ve ademi fark ve kadr etmez, ZAMAN’y da bilir.

Öyleyse sol taraf atiyi gösterir sa? taraf maziyi gösterir.

 

Son durum ?u:

Sol da adem, ati ve kadr var, sa? yanda fark, mazi ve vucud var.

Ortada ise ?uur yer alyyor. ?imdi yatay hatty diziyorum:

 

Adem – ati – kadr   ?UUR   fark – mazi – Vucud.

 

Vucud fark edilir marifet olur, adem kadr edilirse muhabbet olur.

 

 Adem – ati –MUHBBET-kadr  ?UUR fark –MARYFET- mazi – Vucud.

 

Marifet akyl i?i  ise, muhabbet  kalb i?i de?il mi ?

 

Adem – ati – KALB-kadr  ?UUR fark –AKIL- mazi – Vucud.

 

Ayyrt eden us bilgi; de?er veren  uz sevgi ile doludur tanynçta…

 

?uurun sa?yny ve solunu bitirdik ?imdi altyna ve üstüne bakalym.

 

?uurun üstünde ayad var, altynda ise fuad bulunur.

Ayad tasarruf yapar, fuad ise tasaddur eder.

Ayad yed yani elin ço?uludur, fuad ise gönül demektir.

Eller kullanylyr gönül ise çykaryr.

Ne çykarylyr ? bilgi, sevgi, dü?ünce, istek, dilek, duygu…

Ö?renme, bilme, belleme, tanyma, anlama, inanma…

Elbette ?uur sihirbazyn ?apkasy de?il içinden tav?an çyksyn.

?uurdan ince nesneler y?yk, parylty ve aydynlyk ile kar?ytlary  çykar.  

Ellerden de kastym sadece on parmak de?il göz ve kulak kullanma kapsamyndadyr.

Gönül ise nazar ve niyet mahalli olan kâbemizdir.

 

?imdi ?emamyza bakalym.

 

                                    AYAD

 

                                Tasarruf

 

Adem – ATI – kadr      ?UUR  fark – MAZI  – Vucud.

 

                                 Tasaddur

 

                                     FUAD

 

Burada çykardy?ym ?uur resmi, tanynç ?emasy ve ZAMAN aynasy

gerçe?i gösteriyor mu ?

?udur, budur, vardyr, bulunur diye bir sürü dyr dyr ettim.

Acaba bunlara sizde katylyyor musunuz ?

Katylmyyorsanyz acaba siz nasyl bir ?uur modeli çiziyorsunuz ?

Hepsine de?il de bir kysmyna katylmyyorsanyz, katylmady?ynyz kysymlar  nelerdir ?

Yn?a-Allah bunlary tarty?aca?ymyz ve insany tanymlayaca?ymyz günlerde gelir.

Bu iletinin dizinindeki ?ema ve tablolarda  bu konuda oldukça bol malzeme hazyrladym.

IRADE dizini içinde istenci lime lime ederek oldukça zengin analizini yaptym.

Burada sadece ?uurun dört yana yapty?y yeni atylymlardan bahsederek konunu kapataca?ym.

 

?uur dy?aryya  HASSASYYET rasaty  içeride HYSSYYAT rabasy  olan bir MÜ?AHYDDYR.

Tanynç ard zamanly olarak fark ve kadr ederken e? zamanly

bu iki TAHASSÜS / duyumsama  içinde bulunur.

Duyumsamanyn dy?aryya bakany rasattyr, içerideki beklentisi rabastyr.

Ard zamanly fark ve kadr ederken e? zamanly duyumsama yapan ?uur;

mazideki  vakyalary taharri eder, atideki imkany tahmin eder..

hariçdeki hakikata takarrüb eder, dahildeki hakka teveccüh eder…

Hariç derken zarfy,  dahil derken mazrufu, kasd ediyorum.

Hariç ve zarf ile mazruf ve dahil denilen terimler

syrf geometrik yönler ve mahz co?rafik cihetler de?ildir.

Zarf, çok zarif bir ariftir.

Ayine-i ?uur  denirde nasyl ?uur AYNA de?ilse

?ems-i hakikat denilen hariçte GÜNE? de?ildir.

Ayna ve güne? gibidir.

Üç seçenek var: Dyr, de?il ve gibi.

Gibi; dyr ve de?il arasynda GYB remzidir.

Tüm olasylyklary içinde saklayan olanaktyr.

Biz onun bir ucunu görür “gibi” deriz misal ve meselin ardyna sy?ynyryz.  

Bizim i?’ar eden ?uuru bu analitik düzlem aynasynda göstergelemeye çaly?mamyz da bu gibidir.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

 

http://sites.google.com/site/yontembilim/

http://sites.google.com/site/insanilim

 

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

www.yontembilim.com

www.insan-bilim.com

 

 

BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 23-Nisan-2010 Saat 22:01

?UUR üzerine devam.

 

S=taakkul.doc

 (?ema resim olarak a?a?yya eklendi)

 

?uurun ard zamanly fark ve kadr eden ve e? zamanly sadr ve sarf eden bir yapy oldu?unu

önceki iletide ileri sürdük. Bunu bu iletinin tablosunun oda?ynda görüyorsunuz.

 

Ayine-i ?uur; nefis,  akyl, kalb, ruh dörtlüsünün SIRly bir bile?imi…

Bu latifelerin ne i? yaptyklaryna gelince ?unlary söyleyebilirim:

Akyl tevehhüm eder,

kalb tahattur eder,

ruh temyiz eder,

nefis temzic eder.

 

Bütün bu hükümlerdeki cümleleri ifade edebilmem için

a?a?ydaki modeli kurmam gerekti.

AMEL kalem ve kelam te?ekkülü ve tasarrufudur.

YMAN elem ve emel tasavvuru ve tasaddurudur.

Te?ekkül tatbik edilen, tasavvur tasdik edilen bir TAAKKUL’dür.

Yani en geni? anlamda alynan fehim etme, fykyh yapma, fikir yürütme ve  zikir i?letme

tasdik edilen SURET ile tatbik edilen ?EKYL üzerine cereyan eder.

?ekil i?aretin MUKABELESYNE, suret delaletin MUKAYESESYNE konu olan iki nesnedir.

Biraz daha belirginle?tirmek istersem ?ekil HAZ edilir, suret ise KAZ edilir derim.

Haz TAHASSÜS edilir, kaziye TAHAYYÜL edilir.

 

Suret / tasarym  ve ?ekli / biçimi birbirinden ayyracak lügat bulumazsynyz.

Tasarym ve biçim kavramlaryny genel kullanymda ayyrt etmekte zordur.

Çünkü suret ve ?ekil terimleri birbirlerinin yerine kullanylabilir.

Tasarymy iç biçim, biçimi dy? tasarym olarak tanymlayabiliriz.

Fakat bunu kanytlamak dil ve dü?ünceyi birbirinden ayyrt etmek kadar zordur.

Bu iki kavramy ayyrt etmek için bilgisayar dilinde

software / yazylym ve hardware /  donanym kavramlaryna benzetebiliriz.

Suret yazylym gibi ?uuri i?lemleri ifade eder.

?ekil donanym gibi hayati süreçleri ibare eder.

Yfade beyyin olan anlam, ibare ise bariz olan anlatymdyr.

Akyl i?’ar edilen her ikisini de  yani maany ve beyany idrak eder.

Biz de beyany yeterince sarih ve maany gere?ince ?arih etmeye çaly?yyoruz.

 

Bunlar tasnif, terkib, tertip, edilen ?ablonlardyr.

Hamiller ve hükümler yüklemler ve yargylardyr.

Hepsi de bana aittir ba?ka bir yerden de iktibas edilmemi?tir.

Benim için gerçe?i ö?renmeye dönük tümceler, do?ruyu aramaya yönelik sözlerdir.

Dyr-dyr diye kurdu?um ve böylece zihni kurcalady?ym

ve ?uuru kurgulady?ym bu kaviller

elbette kendimin hem de?i?tirme ve düzeltmesine

hem ba?kasynyn ele?tiri ve tarty?masyna açyk.

 

Yöntembilimsel analiz gere?i bu tabloda bir terim ikinci kez kullanylmamy?tyr.

Bu edebiyat de?il de ilim yapylmasyna olanak kylar.

Konuyu kurgularken dilin gölgelemesini engeller.

Burada konu insandyr.

Ynsan konusunun en yo?un i?lendi?i kaynak Kitabdyr.

Kur’an insana ve akla, insany ve akly anlatyr.

Akyl kendini bilmeye ba?lady?ynda ve insan kendini tanymaya giri?ti?inde

kendi kendisiyle ya da bir ba?ka akylla  yetinemez.

Kendi dy?ynda ve üstünde bir kayna?a muhtaçtyr.

Y?te bu yüzden burada Kur’an dili olan Arapça terimler var.

Amma dil bir araçtyr isteyen onlary Türkçele?tirerek dahi kullanyr.

Tahassüse duyumsama, tahayyüle imgeleme demekle

olgu ve vakyanyn varolu?u  de?i?mez.

Çünkü isimlerin de?i?mesiyle hakikat de?i?mez.

 

Akyl taakkul etmeye ba?lady?ynda ?unu görür ki

âdem, vucud ile adem arasynda bir yerdedir.

Bu hem makul hem mümkün teriminin neden ayny anlama geldi?ini açyklar.

Akyl imkany itibar ve ihdas ederek tasavvur eder ve te?ekkül ettirir.

 

Akyl ?uurdan ilim ve iradesiyle mantyk ve me?ietiyle ihtiyar ve iktidariyle

dünyayy nasyl görüyor ve kendini nasyl örüyor anlamaya çaly?yyor.

Bunun için yöntembilimsel analizi gerekli buluyoruz.

Çok yanly ve yönlü insan yuma?yny açmada, hikmet ve din etkinli?inde yapylacak

çykarymlarda  bu hyzly ve yo?un anlam sürücüsü  ve anlatym aygytyny öneriyoruz.

Bu gibi içerik ve uygulamalarla da tanytmak ve yaygynla?tyrmak için örnekliyoruz.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

 

NOT:

 

Düz yazyda a?a?ydaki tablonun sadece ana hatlaryna yer verilmi?tir.

Kelam ayaty nasyl istihsan eder ?

Kalem asary nasyl istimal eder ?

Emel ayany nasyl isdihdaf eder ?

Elem alemi nasyl istihdam eder ?

Ayryntylaryna girilmedi.

 

http://sites.google.com/site/yontembilim/

http://sites.google.com/site/insanilim

 

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

www.yontembilim.com

www.insan-bilim.com

 

 

BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 29-Nisan-2010 Saat 16:02
De?erli Arkada?lar,
 
Mesleki forumda ?uur ve istenç ba?lykly bu yazynyn ilk bölümünü  yayymlamy?tym. Orada a?a?ydaki metni yazdym:
 
Merhaba,

?uur hakkynda iki faktör ve bir aktörden bahsedebiliriz.
Beden ve beyin faktörleri ile ruh aktörü...
Kitabymyz ruh hakkynda size fazla bilgi verilmemi?tir diyor.
Beden ve beyin faktörleri hakkynda söz söyleyebilmek için en azyndan tabib olmak gerekiyor ki o da ancak ça?da? typ kadarynca konu?abilir. Bütün typ adyna konu?mak isteyenlerinde ruhu inkardan ve cehaletini izhardan ba?ka seçenekleri bulunmuyor.

O zaman bilinenlerden bilinmeyenlere ilerleyen insana kendini tanymak için payla?ylan ilim ve payla?an kalemden ba?ka çare kalmyyor.

Payla?mak için buraya yazdy?ym yazylaryn "yo?un" bilgi, kurgu ve kuram içeri?inin ben farkyndayym. Siz alamyyorsunuz.
Bu yo?un bilgiyi seyrelterek verebilecek yazarlardan olmady?ymy da siz biliyorsunuz.
Ben verememiyorum.

Peki bu aly? veri?in ve sonuçta payla?ymyn olmady?y ortama zaman zaman neden ve niçin yazylyyor ?

?u nedenle yazylyyor; insanyn kendisini ilgilendiren bilgi önemli ve de?erlidir. Bu önem ve de?erden dolayy alynmasa bile alma ihtimali olan ki?ileri ve zamany bekliyor.

?unun için yazylyyor paramy kefenime koyup götüremedi?im gibi bilgiyi de beynime yükleyip gidemem. Bunun için "kültür ve san'at" ortamy olan her medyaya ve siber uzaya emanet etmek zorundayym.

?imdi yazynyn bütünü de?erlendirmeseniz dahi bir bölümünü, bir fykrasyny esas olup buradan soru, ele?tiri ve görü? çykaryp kendimizi bilme serüvenine katylabilirsiniz.

Bekliyorum.

Sa?lycakla kalynyz.
 
Anlatym soyut, kavramlar yo?un ve konuda biçimsel olunca dilin bilgi verme i?levi yeterince yerine getirilemiyor. Buna ra?men yöntembilimsel analiz projesi bir dil haline gelinceye kadar bir tarafatan insanbilime ait içerikleri burada toplamaktan ba?ka çaremiz kalmyyor.
 
Sa?lycakla kalyn
BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk