Dünya dillerinde söz dizim.. çeşitli şekillerde görünür.. dildeki çeşitlilik dillerin ortak ve benzer temellerini ortadan kaldırmaz.. her şey de çeşitlilik ve ayrıklık olduğu gibi eşitlik ve ortaklıkta bulunur.. Biri Yaratan'ın birlik tecellisidir diğer teklik tecellisi.. Evans, Chomosky'nin otoritesini sarsmak için sarıldığı bu kitabta bizim dilimizde "Ha sıçtım, ha yüreğim gitti" sözünü hatırlatıyor.
Zaten Chomosky diller çeşitliliğini ve deneyimden gelen tarafını inkar etmiyor ki EVRENSEL DİL dediği bütün dillerin ortak tarafını gösteriyor. Chomosky'nin DİL ve ZİHİN kitabını iki kez okudum.. siz üç dört kere daha okuyarak DİL'inizi tanıyabilirsiniz.. Evans'da ona karşı çıkacağım diye, oldukça emek verdiği bu değerli yapıtıyla, bize dilimizin öbür tarafını gösteriyor.. bizler iki tarafa bakarak dil'imizi öğreniyoruz.
Osmanziya
29.07.2023 Üçyol-İzmir
Not:
Maalesef ya yazar ya da çevirmen dildeki sözcük çeşitleriyle sözcük görevlerini karıştırmış ya da halk anlasın diye öyle yapılmış. Bu tabloda bu hususa dikkat edildi.. isim ve fiil sözcük türleriyle.. özne ve yüklem sözcük görevleri birbirinden ayrıld
Dil TİPOLOJİ
Dil çeşitliliği.. dil Tipoloji Chomosky’nin (1928 94 yaşında) kuramsal evrensel dil okulu kurulurken Joseph GREENBERG (1915-2001) tarafından araştırılmış. Dilin kökeni de arıyorsanız dilimize çevrilmiş Merritt Ruhlen’in (1944-2021) kitabı bulunuyor.
Evans’ın kitabında dünyada lehçe ya da dil ayırımı kesinlikle yapılamadığından ortalama 6000 ile 8000 arasında dil bulunduğunu söylüyor.. diyelim 7000 bin dil bulunuyor.. bu günkü BİLİM mentalitemizin esası olan Hipotetik Dedüksiyon temeline .. hipotezin de örneklem ve evren (nakıs istikra) yoluna.. göre TAM SAYIM mümkün olmadığından.. çünkü geçmişte ölü diller ve gelecekte doğacak dilleri de TOPLAMA eklersek ve 1928 lerde İmamı Nursînin ve 1960 Karl Popper’in saptamasına göre olumsuz yadsımanın ispatlanamacağına ilişkin saptamasını da nazara alırsak bilimin doğrulamasının değil yanlışlamasının esas alınması gerekir. Bu yaklaşık 1400 dile ilişkin saptamalarda da aslında benim 1980 lerde tespit ettiğim alanların (cüz’i ve külli) ve yöntemlerin (şüphe ve sıdk) tersinden çakışması ile bütünlendiğinde aynı zamanda BİLGİ ve İNANCIN birbirini tamamlaması.. felsefe ve dinin yekdiğerini tümlemesini ortaaya çıkaracaktır.
Sonuçta bilginin doğmatik (kesinci) ve septik (kuşkucu) kanadı ile insanın (inancın) skolastik ve agnostik yanı.. birbirini doğursa bile birbirinden kesinlikle ayrılmalıdır. Çünkü Zaruri.. luzumi.. icabi.. imkanı.. ihtimali.. ümni.. tahmini.. temenni.. o kadar çok çeşitlilik bulunuyor ki YBA ile bunların analizi ile konuşmaya zemin teşkil edecek sağlam ve sağlıklı bir PLATFORM oluşturulmalıdır.
osmanziya 29.07.2023
|