Dördüncü bölüm: 4
Dünyamyn aralaryny olu?turduk ve alanlaryny belirledik:
Y? ve de dikeyi ile de?i? ve deyi? yatayynyn olu?turdu?u dört kö?edeki
nesneler ve özde?lik ile kimseler ve özgürlük alanlary.
Dört odada olanlar ana hatlaryyla bu aralar ve alanlar.
Nesne Y? Özgürlük
HVL KAZ KVL
Kimse DE Özde?lik
Bunlar üzerinde ayryntyly i?lemeler ve süslemeler yapylabilir.
Resim olarak ikinci bölümde yapy?tyrdy?ym
KYBRYYA ba?lykly KAZ merkezli tablonun ayryntylaryny ele alaca?yz.
Yatay eksende mantuk ve me?iet ile olu?turulan “kaz”iye görünüyor.
Kaziye, argüman ya da ba?lam demektir.
Yki terim birbirine ba?landymy bu ya tamlama olur
ya da tümce veya yöntembilimsel analizde oldu?u gibi
hiçbir ba? bulunmadan iki terim yan yana bulunabilir.
Tablonun yatay ekseninde Hakk ve kuvvet terimleri
yan yana ayny çizgi üzerinde duruyor.
Bu terimlerin için de de havl ve kavl terimleri iç ikili olarak yerle?mi?.
Daha içeride ise KAZ teriminin
Sa?yna v.f.m yazylmy? soluna a.k.a yazylmy?.
Bu kysaltylmy? terimleri açykça yazsa idim ?öyle olacakty:
KUVVET ati kadr adem KAZ vucud fark mazi HAKK
Sa? taraf önce gelir sol taraf sonra gelir..
Önce mazi yani geçmi? sonra ati yani gelecek vardyr.
Önce vucud fark edilir sonra adem kadr edilir.
Fark etmek bilgidir, kadr etmekse ise de?er.
Bütün bilgiler ve de?erler, varlyklar ve olaylar, de?i?meler ve deyi?meler
öncelik ve sonralyk yasasy ve ba?lat ve bitir tasasy içindedir.
Vucudun / varly?yn fark edilmesi geçmi?tedir ve öncedir.
Ademin / yoklu?un kadr edilmesi gelecektedir ve sonradyr.
Ama biz bunlaryn hepsini ortadaki hali hazyrda ya?aryz.
Ba?ka bir anlatymla ?imdi burada olan ara durum iki yana dönüktür.
Yrade geçmi?e yöneldi?i zaman hatyrlarynda ayyrt ettiklerini deyi?ir.
Yrade gelece?e yöneldi?i zaman hayallerinde kadr ettiklerini de?i?ir.
Yrade ?imdiki zamanda müessirdir
fakat tesirleri geçmi?e yayylyr ve gelece?e da?ylyr.
De?i?enleri ve yenilenenleri KUVVET ile ifade eder,
deyi?enleri ve yinelenenleri HAKK ile ibare eder.
Bu “dyr dyr” larym ne kadar d ? r ne kadar e ? r
Ne kadar do?ru ne kadar e?ri ne kadar yanly? ne kadar ters ?
Bir do?ru üç yanly? my götürür yoksa bir yanly? üç do?ru mu bitirir.
Takdir sizin do?rulandyrmanyzyn ve de?erlendirmenizin…
Sonunda siz dahi “d” ile “r” arasynda kalyp dyr dyr edeceksiniz.
Arada syrada i?in içine “gir”meye çaly?yp ger-çek’i arasanyz da
gördü?ünüz, ördü?ünüz gör-çek’ten ba?ka bir ?ey olmayacak.
Do?rusunu Allah bilir.
Benim bu arada amacym gerçek bir içerik vermek de?il
yöntembilimsel analizi uygulamak ve örneklemek.
Ama bu arada ?unu söylemeden geçemiyorum:
Biz bir ?eyi zyddy ve niddi yani kar?yty ve benzeri ile fark ederiz.
E?i ve kar?yty olmadan bir kavramy ayyrt ederek bilmek olasy de?ildir.
Biz bir ?eyin kadir ve kyymetini ondan mahrum olmak suretiyle
ya da haram kylynmakla anlaryz. Yoksunluk ve yasaklyk de?er kayna?ydyr.
Var olan bir ?eyin yoklu?unu, yoksun kalmakla bilmek kolaydyr da
yok olan bir ?eyin yoklu?unu bilmek zordur.
Örne?in bin sene önceki insanlara olmayan bilgisayaryn
byrakyn de?erinin bilinmesini, varly?yny ayyrt ettiremeyiz bile.
Benim ?imdi bilinmeyen ve ö?renilmeyen
analitik düzlemin mantyksal kullanymynyn de?erini anlatmakta
zorlanmam bundan dolayydyr.
Yok olanyn de?erinin bilinmemesinin bir örne?i
1944 de Twentieth Century Fox’un ba?kany Daryik F. Zanuck demi? ki
“Televizyon en geç alty ay içinde piyasadan silinecektir.
Ynsanlar her ak?am böyle bir kutuya bakmak istemezler.”
Belkide adam haklyydy kim bilebilir idi ki
insanlar televizyon hapishanesine aly?yp sevecekler.
Gece gündüz içinden çykmayacaklar.
La?ym i?çileri bir süre sonra pis kokusuna aly?yp farkyna varmazlar.
Ba?ka bir örne?i
1943 yylynda IBM ba?kany Thomas Watson demi? ki
“Dünya piyasasy 5 bilgisayardan fazlasyny kaldyramaz.”
Televizyon bir hapishane idi.. bilgisayar bu hapishaneyi derinle?tirdi…
Dünya dedi?imiz de zaten alty yer tabany üstü gök tavany olan
görsel ve i?itsel hapishane..
Ynsanlar bu çekici zindany byrakyp televizyonun ve bilgisayaryn içine dalyyorlarsa
bunun nedeni hepsinin derininde olan dil ve dü? hapishanesi olmasyn ?
Bunun yanytyny vermeye çaly?ynca elbette dü?ünmeden edemeyeceksiniz.
Ynsan sadece dü?ünmez, bilir, sever, ister, diler, arar, tadar kysaca ya?ar.
Ama dü?ünce; anlama ve inanma dahil hepsinin temeline yerle?ir.
Y?te yöntembilimsel analiz, bu i?te dile ve dü?e kolaylyk sa?lar.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
NOT:
Yokluk yoktur, varlyk vardyr. Lâ ilahe illa Allâh.
Bizim konu?ma alanymyz bu zaman ve mekan kadrosu üstü de?il.
Zaman ve mekan kadrosu ve olanaklar çerçevesi içindeki varlyk ve yokluklardan söz ediyoruz, ve bu içeriklerle yöntembilimsel analizi örneklemekle ilgileniyoruz.
Burada varlyklar ve yokluklar bir biri içine girmi?
iyilikler ve kötülüklerdir.. güzellikler ve çirkinliklerdir.. bilgiler ve de?erlerdir.
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|