Ö?RENCYNYN KANATLARI
RKD dizini içindeki dosyalar
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20110426_002639_rkd.rar - uploads/20110426_002639_rkd.rar
Merhaba,
Cep Telefonu ba?lykly yazymda di?er arkada?ymla yapty?ym konu?mayy yazaca?ymy adamy?tym. Cuma günü yapylan bu sohbette; dil ve dü?üncenin ba?ymyza katmer katmer örten bir çorap geçirdi?ini ve bunlaryn syrasyyla;
GÜNLÜK DYL
BYLYM
FELSEFE
DYN
oldu?unu söylemi?tim. Saygyde?er H. bu katmanlary ?öyle yorumlady:
GÜNLÜK DYL (?eriat)
BYLYM (tarikat)
FELSEFE (marifet)
DYN (hakikat)
Saygyde?er Karde?im H. Elbette bunlary benim gibi örten ve karartan katmanlar olarak dü?ünmüyor tam tersine kademe kademe açylan aydynlyklar oldu?unu biliyor.
Dedim ki, burada bu anlatty?ynyz dil ve dü?ünce tabakalary de?il DYN katmanlarynyn açyklanmasy.. öyleyse yukarydaki syralamamda son katmanym olan “din” konusunda bunlara bir yorum getireyim:
GÜNLÜK DYL (?eriat) AHKAM
BYLYM (tarikat) AHLAK
FELSEFE (marifet) YBADET
DYN (hakikat) YTYKAD
Ancak bu durumda yukarydan a?a?yya do?ru yazdy?ym ahkam, ahlak, ibadet ve itikad syralamamy bu ?ekilde yalyn bir liste halinde de?il de yöntembilimsel analizin evvel ve ahir ile zahir ve batyn ilkelerine göre yerle?tirirsek bu durumda ortaya a?a?ydaki ?u ?ema (diyagram) ve yapy?tyrdy?ym ?u resim (tablo) ortaya çykacaktyr:
AHKAM YBADET
DYN
AHLAK YTYKAD
Bu dört terim buraya rast gele yerle?tirilmedi ve belli ilkelere göre konumlandyryldy. ?öyleki:
YTYKAD sa? alt kö?ede yer aldy, çünkü dinin batynda olan evvelidir.
YBADET ise sa? üst kö?ede yer aldy, çünkü dinin zahirde olan evvelidir.
Ytikad ve ibadet her ikiside SA? tarafa konuldu, çünkü ikisi de dinin önceli?i olan inanç kökünü ve kulluk temelini göstergeliyor.
AHLAK sol alt kö?ede yer aldy, çünkü dinin zahirde olan ahiridir.
AHKAM sol üst kö?ede yer aldy, çünkü dinin batynda olan ahiridir.
Y. ve Y nasyl sa? tarafa konulmu?sa bu A. ve A. da SOL tarafa konuldu,
çünkü ahkam ve ahlak her ikisi de inanç ve kullukla ortaya çykan meyve ve sonuçlardyr.
Din, bu dördünün birlikteli?inden, beraberli?inden, bütünlü?ünden ortaya çykan cami bir külliyettir. Salt olan Allah’a ve O’nun Sonsuzluk ülkesi olan Ahiret’e bu toplayycy ve bütüncül yolla gidilir ve dönülür...
Bu konuda bu iletinin dizini içindeki dosyalarda ba?ka terimlerle yapylan resimleri ve anlam çerçevesi olan tablolary da göreceksiniz. Fikir ve zikir dikeyi ile zaman ve namaz yatayyny bulacaksynyz. Bunlarda çizdi?im hakikatleri “ben” in?a ettim. (*) Bunlary “sen”de in?a edebilirsin ve benim gibi de?i?tire düzelte ve geli?tire yalyn konu ve kavramlarla ba?layyp daha a’lalaryny yapabilirsin. Y?te bunlarda senin gerçe?in olur. Böylece dü?ünmene disiplin ve dü?üncene tutarlylyk gelir. Bunu ba?kalary da bu ve buna benzer yol ve yöntemlerle yapyyorlar ancak onlar ba?laryna geçirdikleri dil ayakkabysyny ve dü?ünce çorabyny görmediklerinden sarsylmaz ve sallanmaz “gerçeklik” zemini üzerinde yürüdüklerini sanyyorlar. Saplanty ve önyargylaryndan syyrylyp gerçe?i arama sevdasy yerine gerçe?i gösterme kavgasyna dü?üyorlar.
Oysa bu gerçeklikleri görü?üne itimad etti?inin birisinin kurdu?unu unutuyor ya da göz ardy ediyorlar. Örne?in bilimin ve gözlem araçlarynyn bu kadar geli?medi?i dönem de örne?in Din-i Mübin-i Yslamiyetin geldi?i syralarda, insanlar dünyayy Akdeniz çevresinden ibaret ve düz olarak dü?ünüyorlar, güne? ve di?er gök cisimlerinin dünya etrafynda döndüklerine sanyyorlar ve yeri de evrenin merkezi olduklaryna inanyyorlardy. Bu “yer merkezli” evren telakkisi bu günkü kadar bilimseldi.. bilimlerinin ölçütlerine göre.. oysa bunun “gerçek” olmady?y anla?yldy. Sonra güne? sistemi ke?f edildi ve güne? merkezli evren telakkisi üzerine BYLYM yapyldy.. sonra güne?inde yyldyzlardan bir yyldyz oldu?unu anla?yldyktan sonra “gerçeklik”i de?il gerçeklik hakkyndaki görü?ümüzü de?i?tirdik ve düzelttik.. Bu örne?i ba?ka alanlara da uygularsanyz ayny sonuca varyrsynyz.. “dünya”myzy kendimiz in?a ediyoruz. Bunu “din”e de uygulady?ynyzda evren ayny evren, Kurán ayny Kur’an oldu?u halde dünya ve din hakkyndaki görü?lerimiz ya da “gerçekler” de?i?mektedir ve belki de düzeltilerek geli?mektedir.
Amma bu demek de?ildir ki hakaik içinde sabit ve daim bir hakikat yani HAKK, aranmayacak, dü?ünülmeyecek, sorulmayacak, bulunmayacak, YNANILMAYACAK VE BA?LANILMAYACAK, olunmayacak.. yoksa bilim ku?ku ku?u tarafyndan kaçyrylyr ve uçurulur.. böylece bilim ve dünya karasyndan inanç ve din denizine girersiniz. Ancak bu durumda da gözlem, bilim ve deney alanyndan çykyyor, zaman ve mekan kadrosunu a?yyor ve salt alana giriyorsunuz demektir. O zaman bize dü?en alanlar de?i?tikçe yöntemleri de?i?tirmektir… gözü ve kula?y farkly alanlarda çaly?tyrtyrdy?ymz gibi bilgi ve inanç alanlaryna uygun yöntemleri çaly?tyrmamyz gerekmektedir. Yöntembilimsel analiz aracyly?yyla, bize bu konuda yol gösteren örnekler ortaya konulmu?tur.
Sonunda HAKK’y bulduracak olan hakikati hikaye etmek ZOR oldu?u gibi hikayenin, temsilin ve te?bihin hakikatyny da bulmak KOLAY de?ildir. Fakat arayan için zorlukla birlikte kolaylykta vardyr. (**)
Bunun için aramanyn gerekli ko?ulu ve zorunlu sonucu olan DÜ?ÜN-ME VE DÜ?ÜN-CE dünyasynda dü?ünenleri aryyor, arayanlary dü?ünüyorum.
Geliniz sizde bu DÜ?ÜNMECE oyununda bana katylyn.
Çünkü sonunda Hakka yönelerek hakikat yolunda yürüyen YRADE’lerin “gerçek”ine yakla?tyracak bir çok gör-çek’ler çykacak. Bunlary de?i?tire, düzelte geli?tire iradenin bin bir resmini çekeceksiniz.
Kylgysal tasalarynyzy bu kuramsal masalara göre i?letecek, bunlarda bazy olgusal yasalary bulacaksynyz.. tasalar, masalar ve yasalar birbirine etkileyecek, iradeyi ve iradenizi tanyyacaksynyz ve sonunda yapaca?ynyz en güzel dua ?u olacak:
Allah ahiretimizi ve ahiretinizi iyi ve güzel etsin. Amin.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
(*)
Burada sözü edilen “ben” bireysel benlik ya da ki?isel bencilli?i de?il kimsel töz yani “ben” ya da “sen” ya da “o” olarak ifade etti?imiz tekil ya da ço?ul ?ahyslaryn biricik ve tekil varlyklarynyn ortaya koyduklary duyu ve görülerini ifade ediyor.
(**)
Ymamy Nursî (R.A)’nin ilam ve ilan etti?i do?unun ve batynyn gelmi? geçmi? tüm öncülerinin tavsiye etti?i ?u metodoloji, taharri-i hakikatta hep rehberimiz oldu:
“Hayatymyzyn bekasy imanyn, sydkyn ve tesanüdün devamiyledir. Aklyn nuru fününü medeniyedir. Vicdanyn ziyasy ulum-u diniyedir. HAKYKAT ikisinin imtizaciyle tezahür eder. Yftirak ettikleri vakit birinden hile ve ?üphe, di?erinden taassup tevellüd eder. Talebenin himmeti bu iki kanat ile pervaz eder.”
YLETY?YM:
mailto:osmanziya@hotmail.com - osmanziya@hotmail.com
mailto:osmanziya@yahoo.com - osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
http://www.osmanziya.com/ - www.osmanziya.com
http://www.mustafabugucam.com.tr/ - www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
|