Yukaryda "yüz" hakkynda iki yazy var,
llki karalama yani müsvedde ikincisi düzeltimi? yani tebyiz.
Düzeltilmi? yazy beyaz, karalama yazy ise siyah.. dil nasyl da ifade etmi? iki yazy arasyndaki farky.
Ylki içi kapyyor, karartyyor ve siyah oluyor ady… zorluyor zihni.
Ykincisi içi açyyor, aydynlatyyor, beyaz oluyor ady… kolay geliyor dima?a.
ilk yazyyy okuyanlar ikinci yazyyy okuduklaryndan, elbette tekar okuma cesareti bulmu?larsa, ?u iki ?eyin farkyna varacaklar:
Düzeltilme?i yüz yazysy ile düzeltilmi? yüz yazysy hakkynda SURET farky var..
sureti olan surat ile suraty olan süret..
“Suret” sözcü?ü soyut bir kavram verir fakat “surat” ady duyunca somut bir yüz araryz. Tasvir etmek ise dil ve kelimelerle resimsiz suretleri betimlemek demektir.
Düzeltilmi? suretin güzel bir suraty olmasyna kar?ylyk cümle dü?üklükleri ile dola öncki düz yazynyn da çirkin bir suraty vardyr.
SURETLER her ?eyin dy? kabu?udur.. suretler insany etkiler ve tetikler.. hemde ço?u zaman negatif ve zararly olarak.. bu nedenle özellikle canly suratyny gösteren resimler ve ya?ayan diriyi akseden suretlerin YBADET MAHALLERYNDE bulundurulmasy yakaslanmy?tyr. Ayryca avret yerlerini gösteren resimlerin KAMU YÇYNDE TE?HYRY haram kylynmy?tyr. Bunlar insanyn hissiyatynyn, haricin hassasiyetenden etkilendi?ini ve bu neden harici hattlardan kurulan suretlerin baskyn tesirinin bulundu?unu gösterir.
Bunlar resim olmasa bile , zahiri tasvirinin ifadesini ve lisany temsillerinin ibaresini dahi etkilidir. Düzeltilmemi? yazynyn çirkin söz-dizimi kadar müstehcez sözcüklerinin YTYCY olmasy bir ?eyi açykca ortaya koyar.. zahir suretler batyn ?ekillerden önce hem basara çarpar, nazary örter.
Mü?ahhas ve somut SURETLER bizim gözümüz ve kula?ymyzy doldurmu?tur.. ister e?yanyn tasvirleri olsun ister e?hasyn suratlary, olsun hassasiyetimin baskysy vasytayla hissiyatymyzy etkilemektedir. Bunlaryn hem göz ile alynanlary vardyr, hem kulak ile alynanlary vardyr.
E?er zihnimiz bu gibi suretlerle doluysa.. bunlaryn altyna inmek oldukça zordur.
Öyle ise suretlerin altyndaki mürret ve soyut ?EKYLLER'e inmek için arty bir gayret sarfetmek gerekmektedir.
Y?te bu zihnin TAAKKUL düzeyinin yükseltilmesidir.
Yazyyy burada kadar okudum.. yine yanly?lyklarla dolu yine düzeltmek gerekecek.. düzeltirken yanly? oldu?unu biliyorum da yazarken niçin yanly? yazyyorum ?
Çünkü benim suretlerle de?il yüzün yana suratyn yani suretin altyndaki ÇYZGY ile alakam var.. ona önem veriyorum.. onu öne çykaryyorum.. onu göstermek istiyorum.. onu görmek isteyenleri aryyorum.. e?er biçim ve içerik itibariyle güzel bir yazy istiyorsanyz bir çok me?hur ve doyuru yazar var.. zihninni onlarla doldurmaya devam edip.. amma hayyr ben kendim kendimi ve ba?ka nesne ve kimseleri özgün ve kopyesiz ifade ve ibare etmek YSTYYORUM diyorsanyz zihninizdek HAYAL ve i YM-ge'LERE veda edeceksiniz. Fakat ne verdi?inin ve kar?yly?ynda ne aldy?ynyz ya da tersine kazancynyza kar?ylyk ne kaybetti?inizi bilmedi?iniz için ZORLUK, karalylyk, karanlylyk ve kapalylyk sizi yazylarymdan, yazylarymyn suretlerinden uzakla?tyracak ben sizi sizde yöntembilimsel analizi yitirmi? olaca?yz.
Suretin altyndan bir ÇYZGY var ve onun altynda da ?EKYL'ler var. Öyle ?ekiller ki tüm suret ve suretlere anlam verip anlatym kazandyryrlar ve ço?u kimse bunlaryn farkyn da da de?ildir. Çünkü insan ZOR bir i? olan “dü?ünme”ye ü?enir ve özelikle bu gibi "bilmeyi bilmek" i?ine iyicene ü?enir. Amma hazyr bilgilere kar?ylyk bir çaba ile elde edilmi? bilgi, dü?ünce ve görü?lerin önem ve de?erini anlady?y anda bu yakla?ymy de?i?ecektir.
Suretleri, suratlary, ifadeleri, ibareleri, metinleri niçin yanly? ve çirkin görüyorsunuz, hiç dü?ündünüz mü ?
Çünkü dilin ve dü?üncenin bir düzeni var.
Çünkü anlam ve anlatymyn ortak kural ve ko?ullary var.
Çünkü söz dizmek ve anlamy bilmek için, yaratyly?tyn gelen ya da yyllaryn birikimiyle olu?mu? sentaks yasalary ve semantik yasaklary var.
?imdi biz BYLGY do?ru ve gerçek olmalydyr, BUYRUK iyi ve güzel olmalydyr, derken bunlary GEREKTYREN olgular ve zorunluluklar bulundu?un varsayyyoruz.
Dilin yasalary ve dü?üncenin yasaklary bir oyunu ve öyküyü olu?tururken vazgeçilemez ülküleri byrakamyyolar, varlyklary ko?ullary ve olaylaryn kurallary bir gerçe?i ve olguyu gerektirirken kaçynylmaz ilkeler synyryndan dy?ary çykamyyorlar.
Görmek, bilmek, anlamak ve inanmak kadar bu olaylara yol açan veriler, ilkeler, ülküler ve bulgularda var.
Amma dilli kullanan bunun hiç farkynda de?ildir.. dil tarafyndan kullanyldy?ny ayyrt etmez.. amma dil ve dü?üncenin ötesine yöneldi?inde.. artyk bir synyra geldi?inin ve bir hapishanenin içinde bulundu?unun belki farkyna VARABYLYR.
Y?te bunun için.. diyorum ki artyk düz yazynyn kalyplary ve kapylary ardyndaki uçsuz bucaksiz alana çykyp bu okyanusta bo?ulmak korkunuzu kontrol altyna alynyz.
Ütüsüz pantolanla dy?ary çykmak korkusu GYBY yanly? yazarymda ayyp olur.. derseniz pek çok ?eyi de kayb edersiniz.. yan ben sizin ifadenizle bir onur duyarsam siz ibarenizle bin ürün alacaksynyz.. üretilenleri tüketmekten kurtulup kendiniz TÜRETMEYE ba?layacaksynyz.
O zaman vazife ba?yna.. sormadykça bilemezsiniz.. aramadykça bulamazsanyz.. yürümedikçe ilerleyemezsiniz.. öyle ise güzel ve çekici suretlerin kolayly?y ile çirkin ve bozuk suretlerin zorlu?u altynda ne bulundu?unu dü?ünüp ona göre davranyrsanyz ya?murlu günlerin saklady?y güzel yaz bahçelerini ararsynyz.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
|