dunya dil ve din  
       
      Nereden Yazdırıldığı: YöntemBilim Forumu
        Kategori:  Diğer
       Forum Adı:  Din
       Forum Tanımlaması:  Diğer Paylaşımlarınız
       URL: http://www.yontembilim.com/forum/forum_posts.asp?TID=2556
       Tarih: 04-Kasım-2025 Saat 08:26 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 8.03 - http://www.webwizforums.com
      
 
  
      Konu: dunya dil ve din
       
      Mesajı Yazan: osmanziya
       Konu: dunya dil ve din
       Mesaj Tarihi: 02-Aralık-2024 Saat 07:57
       
      
        
          
	
 https://tr.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96klid?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1atq6-84h33kIdKchKRXIQy3zdHjCbttSUWS458l97bQ8KoeCX-zNWZPo_aem_8SISGnAybfKf-WX1gOdyMQ
 
 
 ÖKLİD Hakkında
 
 
 
 
 Dil ve din.. birbirine indirgenebilir.. bu nedenle biri için diğeri inkar edilebilir lakin bozukluk her halinden belli olur... 
 
 osmanziya
 
 demişim
 
 
  
 
 
 
 
 
 Öklit (Euclides) (mö 330-275)..  geometrisi (ELEMENTS)
 Aristo (Aristotales)  (mö 384-323)  mantığı (ORGANON)
  
 basarin ve nazarin
 suretin aksi  ve şeklin hadisidir.
 
 Bu birincil ilimlerimizin üstüne işaret ve delalet olarak ikincil ilimlerimiz eklenir. 
 
 Bu nedenle,
 
 Basarın manzarası ve barizi
 Nazarın mubsırası ve beyyini
 işaret tercümesi tasrihi 
 delaletin tevili ve teşrihi 
 olur. 
 
 
 Ben bu mantık ve geometri bilgilerini  ayrıntılı bir şekilde öğrenmedim.. genel kültur çerçevesinde haberdarim. Fakat geometriyi kullanmak için GEOMETRI ve mantıklı konuşmak için MANTIK kitablarını okumak gerekiyor mu ?
 
 
 Hayır!
 
 
 Çünkü bunlar suretler ve şekiller  DİL olarak kafamızda ve başımızda yaratılıştan ve doğuştan a pri ori yani KABLÎ  (önsel) olarak yer alır.
 
 Bununla beraber  bunların öğrenim ve eğitimi yapılsa elbette daha yararlı ve verimli çalışılır.
 
 
 Dilin bu  Elemets.. Organon.. Metod Uzerine Konusma.. Teorik Aklin Tenkidi kitablari yüzyıllar ve hatta iki bin yıl geçtiği halde  nasıl ESKIMIYORSA Dinin Tevrat ve Zebur ve İncil ve Kur-an kitaplarıda tedavülden çıkmıyor.
 
 Bununla beraber  bütün bu dil kitablarının  ve din kitablarının EVRENSEL gecerliligi değişmeyen tarafları bulunduğu gibi TARIHSEL yürürlüğü değişen tarafları da olur. Bu süreçte dil bilime din hukuka intikal eder.
 
 
 Dinin itikad.. ahlâk..  ibadet kısımları kıyamete kadar sürer. Bununla beraber ahkama.. muteşebihata.. şeriata ilişkin kısımlarının  çıkış ve inişi 600 yıl içinde İbrahim ve Musa ve İsa nebilerin şeriatlarının  yürürlükten kalktığını tarih bize gösteriyor ve bu nedenle de son nebiden sonra  dinde reform yapmaya gerek kalmıyor. Din de reform yapanların nasıl yüz yıl ve otuz yıl birbirini yediklerini biliyoruz ve şimdi de bizi yemeye çalıştıklarını görüyoruz. Hadi rönesansı anladıkta bu reform işi insanı deforme etmekten başka bir işe yaramıyor.  
 
 
 Bu konulara ilişkin Yazdigim AYRINTILI görüşlerim sessizlik ve sensizlik kumkumasinda kayboldu.
 
  
 Ortalık durulunca.. dil ve din ile emek ve özgürlük gibi ortak insanı değerler partiler ve ideolojilerce insanlar toplamak için alet ve bayrak yapılmazsa.. işler yoluna girecektir. 
 
 Osmanziya 02.12.2024 üçyol 08:12
  
          | 
         
        
      
 
  Cevaplar: 
       
      Mesajı Yazan: osmanziya
       
      Mesaj Tarihi: 02-Aralık-2024 Saat 09:09
       
      
        
          
	
https://www.yontembilim.com/forum/forum_posts.asp?TID=2556
 
 Dil ve din.. birbirine indirgenebilir.. bu nedenle biri için diğeri inkar edilebilir lakin bozukluk her halinden belli olur... 
 Öklit (Euclides) (mö 330-275).. geometrisi (ELEMENTS)
 Aristo (Aristotales) (mö 384-323) mantığı (ORGANON)
 basarin ve nazarin
 suretin aksi ve şeklin hadisidir.
 Bu birincil ilimlerimizin üstüne işaret ve delalet olarak ikincil ilimlerimiz eklenir. 
 Bu nedenle,
 Basarın manzarası ve barizi
 Nazarın mubsırası ve beyyini
 işaret tercümesi tasrihi 
 delaletin tevili ve teşrihi 
 olur. 
 Ben bu mantık ve geometri bilgilerini ayrıntılı bir şekilde öğrenmedim.. genel kültur çerçevesinde haberdarim. Fakat geometriyi kullanmak için GEOMETRI ve mantıklı konuşmak için MANTIK kitablarını okumak gerekiyor mu ?
 Hayır!
 Çünkü bunlar suretler ve şekiller DİL olarak kafamızda ve başımızda yaratılıştan ve doğuştan a pri ori yani KABLÎ (önsel) olarak yer alır.
 Bununla beraber bunların öğrenim ve eğitimi yapılsa elbette daha yararlı ve verimli çalışılır.
 Dilin bu Elemets.. Organon.. Metod Uzerine Konusma.. Teorik Aklin Tenkidi kitablari yüzyıllar ve hatta iki bin yıl geçtiği halde nasıl ESKIMIYORSA Dinin Tevrat ve Zebur ve İncil ve Kur-an kitaplarıda tedavülden çıkmıyor.
 Bununla beraber bütün bu dil kitablarının ve din kitablarının EVRENSEL gecerliligi değişmeyen tarafları bulunduğu gibi TARIHSEL yürürlüğü değişen tarafları da olur. Bu süreçte dil bilime din hukuka intikal eder.
 Dinin itikad.. ahlâk.. ibadet kısımları kıyamete kadar sürer. Bununla beraber ahkama.. muteşebihata.. şeriata ilişkin kısımlarının çıkış ve inişi 600 yıl içinde İbrahim ve Musa ve İsa nebilerin şeriatlarının yürürlükten kalktığını tarih bize gösteriyor ve bu nedenle de son nebiden sonra dinde reform yapmaya gerek kalmıyor. Din de reform yapanların nasıl yüz yıl ve otuz yıl birbirini yediklerini biliyoruz ve şimdi de bizi yemeye çalıştıklarını görüyoruz. Hadi rönesansı anladıkta bu reform işi insanı deforme etmekten başka bir işe yaramıyor. 
 Bu konulara ilişkin Yazdigim AYRINTILI görüşlerim sessizlik ve sensizlik kumkumasinda kayboldu.
 Ortalık durulunca.. dil ve din ile emek ve özgürlük gibi ortak insanı değerler partiler ve ideolojilerce insanlar toplamak için alet ve bayrak yapılmazsa.. işler yoluna girecektir. 
 Osmanziya 02.12.2024 üçyol 08:12
 
 Tanrı tanıklık: Fatiha-i Şerife ANAHTARI
 
 Bu dil ve din konusunda dediklerime karşın akıllı bir arkadaş bana diyecektir ki.. Ya Hocam bilirsin elma ve armutlar birlikte toplanmaz fakat siz nasıl dil ve dini aynı kefeye koyuyorsunuz.. dil kitaplarını insanlar yazdı oysa din din kitaplarını yazdıran Rabbimizdir.. malum insanlar fani ve kitablarını izafi ve işleri de nisbi fakat Rabbimizi bakii ve kitabları mutlak  ve buyrukları da kutbi.. bu kadar  muhteva farklılık ve derecelerinde  öte mahiyeti yani fark-ı mümeyyizi bulunan yani varlık yapısı ve "nelik" ayrı bu dil ve din iki alanı aynı şekilde değerlendirirsiniz ?
 
 Güzel bir eleştiri derim.. öyle ise  İLİM SURESİ olan Ali İmran suresinden şu ayetleri (31-34) bir sıralayalım:
 
 Kul in küntüm tühubbunallahi ve fettebuinî yuhbibkümüllahi ve yağfirlekum zünübekum vallahü gafururrahim.
 
 Kul etiullahe verasulehü fe in tevellev fe innallahe lâ yuhibbülkafirîn.
 
 İnnallahestefa âdeme ve nuhan ve ale ibrahime ve ale imrane alelâlemin. 
 
 Zürriyeten  ba'duha min ba'd.Vallahü semi'unalîm.
 
 Burada Allaha ve Rasule (Burada Hazreti Muhammed Mustafa)  itaat ve ittiba konusu ve sonuçları anlatılıyor.
 
 Ve sonra  Allah azze ve cellenin birey olarak âdem ve nuh.. aile olarak İbrahim (ishak ve İSMAİL  ve yakub ve yusuf ve yahuda ve  musa)  ve İmran ailesini  (isa) istifa ettiği yani "mustafa"ları SEÇTİĞİNİ söylüyor. 
 
 Bu  MUSTAFA'ların soylarının da birbirine dayandığını belirtiyor. Son nebi ve rasul Muhammed A.S.M de İsmail aleyhisselamın zürriyetindendir.
 
 
 Ali İmran Suresinin 70 ve 71 nci ayetlerinde:
 
 
 Ya ehlelkitabe LİME  tekfurune bi ayetillahi ve entum teşhedûn.
 
 Ya ehlelkitabe LİME  telbusinelhakka bilbatılı ve tektumünelhakka ve entum ta'lemûn
 
 
 ELHLİ KİTAB.. bin beş yüz yıl içinde bakarsan.. dar anlamda sadece yahudileri ve nasranileri kapsar.. bu gün bakarsan kendilerini Tevrat ve İncil ve Kur'an verilmiş bütün KİTABİ  ve semavi ile ilahi ve RUSULİ dinleri içine alır. iLKİNE dar anlam diyelim.. ikincisine ORTA anlam.. üçüncü ve en geniş anlamı ise KAİNAT ve İNSAN kitablarını okuyan dahilerden ve delilerden oluşan BİLİM ADAMLARINI içine alır. Beyyine suresinde KAFİRLER olarak geçen ehli kitap ve müşrikler.. buradaki "ehli kitab" bu gün bakarsak yahudiler ve hristiyanlar ve müslümanlar ve bilim adamlarıdır. 
 
 Elbette sayılanların  hepsini kafir değil ancak mü'min olanlar çok azınlıkta olduklarından.. İnşaallah bizde sizde onlardan oluruz.. fakat büyük bir olasılıkla onlardan  değiliz.. çünkü  böyle konuşuyor ve ahkam kesiyoruz. Yine de salah olup halas bulunlardan olma umudunu  yitirmemek gerekiyor.. üstelik  aklın ve ilmin gereğini gerçekleştirmek isteniyor. 
 
 İlim suresi Aliimran suresi'nın sonunda de deniliyor ki:
 
 Ya eyyühellenize amenusbiru ve sâbiru  ve rabitu vettekullah lealleküm tuflihûn.
 
 Ey iman edenler sabredin sabırlı olan ve aranızdaki rabıtayı kesmeyin ve Allah'dan sakının umulur ki felaha erişirsiniz.
 
 Yani imandan sonra şu koşullar bulunuyor:
 
 sbr + sbr + rbt + tkv = flh
 
 
 Biz bu yazılanları amel ve islam ve salah ve felah olarak çevirebiliriz. Yani ISLAM'ın  teslimiyeti  ve islamiyeti  yani VAR OLUŞ.. kısa bir tabirle MEVCUDİYET'in SELAMETİ.. oldukça hassas koşullara ve durumlara ve kurallara bağlanmış ve insanlarda bunlardan DİL ve BİLİM olarak  yasalar ve DİN ve HUKUK olarak  yasaklar çıkarmışlar.
 
 Şimdi bizim dilin ve dinin ve dünyanın  geçmişini ve evrimini hiç düşünmeden ve usavurmadan bu  genişletilmiş ve gelişmiş YASALAR ve YASAKLAR üzerinden tartışma yapmamız.. pek akıllıca bir iş görünmüyor. 
 
 Bu yüzden her birimiz kendi yolumuzu din sayıyoruz. Bu din ve yolu birbirine karıştırmakta bize pahaliya mal oluyor.
  
 
 Bu esrarı şeriatın  rububiyet ve ubudiyet ile velayat ve risalet konusunu yani ittiba ve itaat mevzuunu  otuz yıldır konuşuyorum.. kulak veren olmayınca ağızdan bir ses ve yansıma da bulamıyorum. Bu yüzden burada ayrıntıya girmiyorum. 
 
 Özetle yeni  EDİLLE-İ ŞERİYYE dört ayete ve belgeye YANİ  KİTABA  ilişkin olarak şudur:
 
 Aklı salih.. BEŞİRİ İNS..  
 Nakli sahih.. NUZULU KİTAB.. 
 Lisanı salim..  NEZİRİ KEVN.. 
 Kalbi selim..  RUSULU NEBİ..
 osmanziya 02.12.2024 üçyol izmir 09:09 
 
 BU BİR TANRI TANIKLIKTIR
 Yani bu ayetler bu sabah namazında okuduğum ayetlerdir.    
 
  
 
     
 
    
 
  
 
 
   
 
          | 
         
        
        
       
      
      Mesajı Yazan: osmanziya
       
      Mesaj Tarihi: 02-Aralık-2024 Saat 10:06
       
      
        
          
	
 
 
 ortam ve koşullar hakkında.. 
          | 
         
        
        
       
      
     |