| DE?ER YARGILARI 
 
 De?er Yargylary.. tüm yargylaryn bir kysmy..
 "De?er" yargylarynyn "di?er" yargylaryndan farky nedir ?
 Bunun yanytyny sona byrakarak biraz derine inmek istiyorum tüm
 ba?lamlaryn, bütün yüklemlerin ve her türle yargylaryn kökeni
 üzerine..
 
 Yargylarymyz yani hükümlerimiz yani verdi?imiz kararlar, her halde
 biçiminin do?rulu?una inandy?ymyz yüklemler.. içeriklerinin
 gerçekli?ini sandy?ymyz cümleler.. iyi ve güzel oldu?unu
 dü?ündü?ümüz dü?ünceler ve görü?ler... DYR
 
 Kurdu?um her tümce..
 tümcedeki önerme..  önemdeki yüklem..  yüklemdeki anlam..  anlamdaki dü?ünce..  son çözümlemede var sandy?ym.. ya da yok..  var saydy?ym ya da yok..  bir gerçeklik, bir do?ruluk, bir güzellik, bir iyilik,  bir bilgi ve bir buyruk içeriyor..
 Ve ben kimli?imi ve ki?ili?imi olu?tururken bunlara ba?lanarak..
 bunlara inanarak..
 bunlara güvenerek dü?üncemi kuruyor  ve ya?amymy kylyyorum..
 Ve bunlary yaparken iki temelim var.. zorunlu "özde?li?im" ve Zorunsuz "özgürlü?üm"
 ve bu YKYSYNE dayanan dü?üm, gücüm, i?im, seçimim, yetene?im, ba?arym, onurum, gelece?im, mutlulu?um,kutlulu?um, erdemim, yetkinli?im, yetkim..
 Bu YKY TEMELDEN çykan yargylarymdan bazylarynyn di?er insanlar da
 ortak bir paydasy var.. var ki mü?terek bir ortam olan toplum
 içinde birlikte ya?ayabiliyoruz.
   Bu beraberlikte ortak olmayan bireysel ve özel zeminlerde yürüyen yargylarym da bulunuyor ki bu alanlarda uyum yerine uyu?mazlyk do?uyor ba?kasynyn ho?görüsü  ya da katlanmasy bulunmuyorsa.. Bazen de çaty?ma çykyyor ben diretirsem..bazen de ayni ?ekilde ba?kalary dayatyrsa onlara sava? açyyorum.
 Özgürlü?ümü korumak için.
 Bazen yeniliyorum. Bazen itiraz edecekkadar cesaretim ve umudun bulunmuyor.
 
 ?imdi ba?taki soruya geliyorum ve ?öyle kuruyorum:
 
 Ba?lamlaryn (kaziye) tümcelerinin "yüklem"lerine göre,
 ki bu halde her yüklem (haml) bir yargy (hükm) dyr, iki anlatymy var:Ya "Ad" tümcesi olarak zaman dy?yndaki bir "eylem"i bildirir..
 ya da "Eylem" tümcesi olarak zaman içindeki "durum"u belirtir.   Demek YÜKLEM iki türlüdür.
 BYRYNCYSY kesin ve zorunlu yüklemi olan yargylar. Bu yüklemlerin
 tümceleri ad tümcesi ise dyr-de?ildir eylem tümcesi ise "ir-maz"
 ekleri alyr. Hepsi "var" ve "yok" (YÖK de diyebiliriz) yada "ol"
 ve "olma" (öl de diyebiliriz) Bunlar içeriksiz bo? sözlerdir.
 Amma "YÖK ölsün" DE-dim i Y? de?i?ir. Yçerikli bir tümce söylemi?
 olurum. Ve bu deyi?ime "de?er" verselerdi.. ve ben üniversite de
 hoca olsam her halde iyi "gözle" bakmazlardy. Gericili?imden ve
 tutuculu?umdan ba?ka tutar yerimi byrakmazlardy. Ama ba?ka.. kar?yt
 bir "de?er" verselerdi "iyi", "güzel" "do?ru" ve "gerçek"
 kar?ylarlardy. Demek de?erler çift kutupludur.
 
 YKYNCYSY kesin olmayan "olasy"ly, "olsa"ly, "olmaly"ly (bunlaryn
 olumsuzunu da nazara alyn.. olamasaly.. olmasaly, olmamaly..)
 yargylar.
 
 De?er YARATI?IMDA.. deneyimimde.. BYLGYDE..
 Ystek DYLEYY?YMDE.. dayatymymda.. BUYRUKTA..
 
 Bilgide ve buyrukta ayyrt etti?im iki durum var:
 Geçmi? tamamen KESYN bilgi..
 Gelecek tamamen OLASI, OLSALI, OLMASALI buyruk..
 
 Genel ve sistematik felsefeyi "VARLIK"I "bilgi" ve "de?er" olarak
 ayyryr.. ben bu ayyrt etmeye itiraz etmiyorum..
   Yani varly?yn bir yany FARK ETTY?YMYZ bilgidir öbür yany KADR ETTY?YMYZ de?erdir..  bu ayyrym belki do?rudur.. YTYRAZ ETMYYORUM.  ("do?ru" nedir ? sorusunusormazsam gerçektir.. "?u" gerçektir yanytyna kary?lyk ne kadargerçek diye sormazsam)
   Amma yeni bir baky? açysy.. yeni bir ayyrymortaya koymak istiyorum.. varolu?.. özellikle zamanda varolu?..
 zaman ve mekan kadrolaryndan çykmayan bir bulunu? için.. geçmi?
 bilgi tasar-lary, "konu"larydyr.. gelecek buyruk karar-
 lary, "komut"larydyr.. Biz bunlarla fark etti?imizde.. biz bunlarla
 kadr etti?imizde "bilim" kuruyoruz.. "hukuk" kuruyoruz. Fen ve
 San'at ve Hikmet'i in?a ediyoruz.
 
 o zaman yargylary ?öylece ayyrabilirim:
 
 Bilgi yargylary.. Bunlar ayyrt edilenlere ili?kin yüklemlerdir.
 Buyruk yargylary.. Bunlarda de?er verdiklerimize ili?kin yüklemlerdir.
 Gelece?in gücü geçmi?in dü?üne çevrildi?inde ..
 Buyruklaryn dayatymlary da deneyimlerin bilgilere döner..
 Birikimlerimize dayanarak yeni beklentiler türetiriz.
 
 Böylece de "de?er" yargylary "yinelenen" BUYRUKLARIN
 yargylardyr. "Di?er" yargylar da "yenilenen" BYLGYLERYN
 yargylardyr. Daha pek çok özellik atanabilir ve nitelik
 verilebilir.. de?er yargylary yokluk.. di?erleri varlyk içerir..
 de?er yargylary bo? bir biçimdir.. di?er yargylar içerikli bir
 tasarymdyr..
   "De?er" yargylary dini yorumlaryn ve yerle?mi?fenni kuramlaryn ÖNSEL VE ORTAK olarak saptadyklary ,
 NESNEL VE TÜMEL olarak belirledikleri..  bilgi ve buyruk olarak sunduklarydyr.   "Di?er" yargylar ise dinlerin ve mezheplerin,ideolojilerin ve doktrinlerin kenaryndan ve kö?esinden kaçan..
 altyndan ve üstünden saçylan dü?ünceler ve görü?lerdir.. Bu
 di?erleri bizi yeni de?erlere götürürler.
 
 Bu anlatymdan daha ba?ka sonuçlara (yargylara) da varabiliriz.
 Yargylar bilgiye, gerçe?e, iyiye ve güzele ili?kindir, diyebiliriz.
 Yargylar ister de?er ister di?er yargylar olsun göreceldir
 (izafidir) diye dü?ünebiliriz.. insanyn dili ve dü?üncesi baz
 alynmy?tyr.. özetle her ?eyin ölçüsü insandyr. Ve bu ölçü
 göreceldir.. ama insan ister kesin olsun ister kesin olmasyn "salt"
 yargylaryn üstünde inançlarda arar.. aramasa bile farkynda olmadan
 kesin yargylaryndan inançlar çykaryr. Yöntemin özde?li?ini ve ya
 özgür inancyny ko?ulsuz hale getirir.. dü?üncenin yasalaryny
 varly?yn kanunlaryny görür.. varly?yny dü?üncesinden ve dilinden
 ibaret sayar.. benini ya da ba?kasyny tanryla?tyryr.. Tanymasa da
 Tanrysyny.. farkynda da olmasa.. bildi?i, sevdi?i, saydy?y ve
 tapty?y bir nesne yada kimse vardyr. Çünkü o onun amacydyr. Bize ne
 kadar anlamsyz da gelse..
 
 
 Size dü?ümün ve dilimin gücünü kullanarak bir dünya kurguladym
 bu "dyr-yr" ekleriyle.. Bu dyrdyryma felsefede bilgi kuramcysy
 empristler.. varlyk kuramcysy materyalistler.. de?er kuramcysy
 realistler.. bu içi bo? biçimsel önermelerime DE?ER
 vermeyeceklerdir. Fakat rasyonalistler, spritüalistler ve
 idealistler de en az onlar kadar hakly, onlar kadar de?erlidirler.
 Hem ne demi?tim "di?er" yargylar bu de?er yargylarynyn sa?yndan ve
 solundan syvy?an yüklemler.. kapysyndan ve pecesinden syzan
 yargylardyr.. Hasyly önerdiklerimi onamak zorunda de?ilsiniz.. Ama
 felsefeyi edebiyattan olmaktan kurtarmak istiyorsanyz dü?üncelerimi
 ele?tirmeniz gerekir.. ele?tirmiyorsanyz katyldy?ynyz görü?leri
 belirtmeniz gerekecektir. Çünkü yanyldy?ymy ve ya yanda?ymy ba?ka
 türlü ayyrt edemem.. ele?tiriniz ve görü?lerinizle ortak dünyamyz
 daha bir düzelecek.. bilgimiz ve buyru?umuz daha bir geli?ecektir..
 
 Belki bu anlatymym sizi dü?üncenin tözlerinin buyruk pençesinden
 kurtaramaz. Bu açyklamalaryn sizi sözlerin biçiminin bilgi
 peçesini syyyramaz. Belki de dilin büyüsü ve dü?üncenin gölgesinden
 çykamazsynyz. Fakat inanyyorum ki ben de ve siz de, dilin ve
 dü?üncenin "penceresine" saygy göstererek fakat
 onun "cenderesinden" de çyktyk ca ; yorum ve çykarymlarymyz
 düzelecek.. çevirim (terceme) ve evirim (tevil)lerimiz geli?ecek..
 ve böylece dili ve dü?ünceyi daha sa?lam ve sa?lykly
 kullanymlarymyzla daha güzel görüntüler ve gösteriler elde edece?iz
 daha iyi göstergeler, görüngüler in?a edece?iz. Ve belki bir gün dil
 ve dü?ünce dünyamyzyn pencere ile cenderesinin farkyny
 görebiliriz..
 
 Sa?lycakla kalyn.
 
 Osmanziya
 www.yontembilim.com
 
 
 -------------
 BEYAN dogru olmali ve MAAN  hakikati bulmalidir
 |