Ali ŞERİATI (1922-1977) hakkında bir taraftan sosyalizme bir
taraftan islamizme yakın oldukça parlak FİKİRLER paylaşmışsınız.. mübarek
pek aksiyomatik doğmuş ve çok sistematik yaşamış 44 yaşında da
rahmetli olmuş .. 4444 sırrını hayatında göstermiş ve sonunda bir İDEOLOJİ sahibi olarak ölmüş.. ne yazık ki.. buna karşı derim ki:
BİRİNCİSİ: Bazı düşünceler aksiyomatiktir.. bazı düşünceler
sistematiktir.. bazı düşünceler ise metodik.. asiyomatik.. sistematik.. metodik
tüm bu sözcükler hakkında sözlüklerde yeterlie bilgi bulamazsınız.. bunları
sizin inşa etmeniz lazım.. etmemişseniz bu tür fikrin ve düşünceyi taşıyan bir
yazarın etkisi altındasınızdır.
İKİNCİSİ, şeriat.. şerait.. dil.. din.. ahlak.. hukuk.. gibi
sözcükler hakkında kültürümüzün bize empoze ettiği.. öğrettiği ve kitablardan
öğrendiğimiz kadar genel ve tümel bilgilerimiz bulunuyordur.. bulunuyorsa bu
sözcükleri ve başka kelimeleri anlamlandıracak TEMEL bilgilerimiz de bulunmuyor
demektir. Bu temel ise lojiko-matematik düşüncenin bizi bu gün getirdiği
computerik düşünceden.. metodik düşünceye geçmekle elde edilebileceğini
umuyorum.
ÜÇÜNCÜSÜ fikir
gözlerimizin gördüğü ışıklardır.. düğmelerdir.. nesnelerdir. Bir nesneyi görmek
ona ellemek demek değildir, tavantaki sineği.. şehir kulesindeki saati.. gökte
duran güneş ve ayı görmemiz.. bunlara elliyor ve dokunuyor, uyguluyor anlamına
gelmez. Fikir çok doğru ve gerçek görünür ancak iş onu iyi ve güzel uygalamaya
gelince pek çok yalan ve yanlış ile çirkinlik ve kötülüklerle karşılaşırız.
Fikri gerçekleştirinceye kadar pek çok can ve mal kaybına mal olmuştur,
olmaktadır ve olacaktır. Körü körüne olan inançlar çoğu zaman boşu boşuna
yapılan savaşları çağırmıştır. Çünkü insan dili pek fena kötü ve kötüye
kullanır. Kendini de kullandırır.
DÖRDÜNCÜSÜ hem fikri
hem eylemi.. hem düşüncesi hem kavgası.. hem kitabı hem talebesi pek çok nebi,
veli, dahi ve deli bu dünyadan gelip geçmiştir. Çağımız işte bu İNSANLARIN
oluşturdukları KÜLTÜRLERDEN oluşmuş bir hibrit olarak KİBRİT gibi parlamaya
veya yanmaya hazır lamba ya da bomba gibidir. Öyle ise akıllıca olanı bir tarafa YAMANMADAN..
sakin sakin düşünüp konuşmak ve gerekirse eylemeye ve uygulamaya geçmektir,
diye düşünüyorum.
İşte bunun için dil ve din gibi çok yönlü ve yanlı konular
ve alanlarda hızlı bir anlam sürücü ve kolay bir anlatım aygıtı olan YBA
metodiğinin öğrenilmesi, kullanılması ve yararlanılmasını savunuyorum.
(Peki “ŞERİAT nedir
? Kısaca söyleyeyim: İDEOLOJİ.. din şeriat ya da ideoloji değildir.. ayette
geçen ŞERİAT kelimesi ise hem koşulları
hem kuralları.. hem yasaları hem yasakları.. hem programları hem protokolleri..
hem kuralları hem kararları gerektiren kompleks bir kavramdır. Seçtiğiniz
ideolojik bir anlamı bir dine bağlayamazsanız.. bağlarsanız yeni bir din ortaya
koymuş olursunuz.. yeni bir yol kurabilirsiniz amma yeni bir din ortaya koyma
hak ve yetkiniz yoktur)
https://webteizle.vip/izle/dublaj/the-bible-in-the-beginning - https://webteizle.vip/izle/dublaj/the-bible-in-the-beginning
1966 yapımı Tevrat bilgilerine göre yapılmış Peygamberler
Tarihi (Kısası Enbiya) filmi.
https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati - https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati
Ali ŞERİATI
İranlı Müslüman sosyolog, düşünür ve yazar.
1933-1977 44 yaşında çok sistematik doğmuş ve ölmüş
Ali Şerîatî, ( https://tr.wikipedia.org/wiki/Fars%C3%A7a - Farsça : علی شريعتی), (d. 23 Kasım 1933, https://tr.wikipedia.org/wiki/Sabzevar - Sabzevar - ö.
19 Haziran 1977, https://tr.wikipedia.org/wiki/Southampton - Southhampton , https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ngiltere - İngiltere ),
https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ranl%C4%B1lar - İranlı
https://tr.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCsl%C3%BCman - Müslüman
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sosyolog - sosyolog , https://tr.wikipedia.org/wiki/D%C3%BC%C5%9F%C3%BCn%C3%BCr - düşünür
ve https://tr.wikipedia.org/wiki/Yazar - yazar .
Özellikle https://tr.wikipedia.org/wiki/Din_sosyolojisi - din
sosyolojisi ve çağdaş https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0slam - İslam https://tr.wikipedia.org/wiki/D%C3%BC%C5%9F%C3%BCnce - düşüncesi
üzerine https://tr.wikipedia.org/wiki/Eser - eserler
vermiştir. https://tr.wikipedia.org/wiki/Marksist - Marksist
https://tr.wikipedia.org/wiki/D%C3%BC%C5%9F%C3%BCnce - düşünceden
yaptığı alıntılar ve türetmeler ve bunların kendi zamanındaki https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ran - İran 'a ve
çevresine adapte edilmesi ve https://tr.wikipedia.org/wiki/Marksizm - Marksizm kritiği ile birlikte çağdaş İslam düşüncesi ve https://tr.wikipedia.org/wiki/Devrimcilik - devrimcilik
açısından ortaya koyduğu çeşitli sonuçlar ve yarattığı ilgi sebebiyle, gerek
önemli çağdaş İslam düşünürleri arasında gerekse İran'daki devrimci İslam'ın
babası ve https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ran_%C4%B0slam_Devrimi - İran İslam Devrimi 'nin baş düşünürü olarak
anıldığı olmuştur. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-2 - [2] https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-arch-3 - [3] https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-4 - [4]
Düşünceleri genel olarak İslam'a dönüş ya da öze dönüş başlığı
altında toplanabilir. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-5 - [5]
Bilimsel kaynaklara dayanması, sosyoloji vurgusu yapması ve Batı
metodolojisini, çeşitli açılardan eleştirmekle birlikte çeşitli açılardan yapıcı
bir şekilde kullanması (ki sosyoloji gibi çeşitli bilimler ve Batı düşüncesinde
ortaya çıkan çeşitli fikirlerin, örneğin bazı Marksist fikirlerin, İslam'ın
özünde de daha farklı bir şekilde ortaya konduğunu da savunur) sebebiyle
moderndir ve gelenekçilikten uzak olduğu gibi gelenekçi görüş ve kesimlere
eleştirel yaklaşır nitekim bu sebeple eleştirildiği veya çelişki ile suçlandığı
olmuştur. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-6 - [6] https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-third-7 - [7]
Bu tarzından yola çıkarak kendisi hakkında sosyolojiyi İslamlaştırmaktan
ziyade İslam'ın sosyolojik bir okumasını yaptığı da söylenmiştir. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-8 - [8]
Çocukluğu
Ali Şerîatî, 1933 yılında https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ran - İran 'ın https://tr.wikipedia.org/wiki/Horasan_%28%C4%B0ran%29 - Horasan
bölgesinde, https://tr.wikipedia.org/wiki/Sebzevar - Sabzevar
kentine bağlı Kahak köyünde doğdu. Babası eğitimli bir aileye mensup din
öğretmeni Muhammed Tâkî Şerîatî'dir. İlk öğrenimine Mezînân’da başladı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Me%C5%9Fhed - Meşhed ’de
Firdevsî Lisesi’nden mezun olduktan sonra ve öğretmen okulunda okudu. 1958
yılında Meşhed Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nden mezun oldu. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-9 - [9]
Rıza Şah'ın 1944'te tahttan çekilmesinden sonra, babası İslamî Hakikati
Tebliğ Merkezi adında bir dernek kurdu. Baba ve oğul, dönemin siyasî
tartışmalarına etkin bir şekilde katıldılar ve Sadık Sosyalistler Hareketi
adlı bir topluluğa üye oldular. Bu topluluğun fikir babası, Ebulkasem
Şekipnî, sosyalizmi icat edenin ve onu Arap Yarımadası'na tanıtanın Hz.
Muhammed olduğunu iddia ediyordu. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-:0-10 - [10]
Eğitimi
Lisansını İran'da bitirdikten sonra, https://tr.wikipedia.org/wiki/Paris_%C3%9Cniversitesi - Paris Üniversitesi 'nde doktorasına başladı.
Burada, 1964 yılında https://tr.wikipedia.org/wiki/Saifuddin_Azizi - Sayfuddin 'den Belh'in Faziletleri Tarihi
isimli bir el yazmasının notlandırılmış bir https://tr.wikipedia.org/wiki/Fars%C3%A7a - Farsça
çevirisini yaparak edebiyat dalında doktor oldu. Daha sonra İran'a döndü, fakat
şah yönetimi tarafından tutuklanıp hapsedildi. Yönetim onu https://tr.wikipedia.org/wiki/Fransa - Fransa 'dayken
devleti yıkıcı siyasi aktivitelerde bulunmakla suçlamıştı. Daha sonra 1965'te
serbest bırakıldı ve https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Me%C5%9Fhed_%C3%9Cniversitesi&action=edit&redlink=1 - Meşhed Üniversitesi 'nde
ders vermeye başladı.
Ölümü ve etkileri
Dersleri kısa sürede farklı toplumun farklı kesimlerinden öğrenciler
tarafından beğenilmiş ve popülerleşmişti. Bunun sonucu rejim, üniversite
yönetimine Şeriatî'nin derslerinin kaldırılması yönünde baskı yaptı. Bunun
üzerine Şeriâtî de https://tr.wikipedia.org/wiki/Tahran - Tahran 'a
taşındı ve Hüseyniye-i İrşad Enstitüsü'nde ders vermeye başladı. Yine büyük bir
popüleriteye ulaşan dersleri, yine toplumun her kesiminden öğrencileri
etkilemiştir. Şeriâtî'nin görüşlerine ilginin arttığı orta ve yüksek sınıflardan
öğrencilerin olması dikkat çekiciydi. Bu ilgi de şah rejiminin Şeriatî ile bazı
öğrencilerinin tutuklanması emrini vermesine neden oldu. Kasım 1972'de
Hüseyniye-i İrşad Enstitüsü kapatıldı. Eylül 1973'te Şeriâtî tutuklandı. 1975
yılı Mart ayında tahliye edildi. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_%C5%9Eeriati#cite_note-:0-10 - [10]
Gerek yurt içinden gerekse yurt dışından gelen tepkiler üzerine yönetim onu
serbest bıraksa da, çeşitli şartlarla tahliye edilmişti; kesinlikle herhangi
bir eğitim aktivitesinde yer almayacak, hiçbir şey yayımlamayacak ve özel veya
genel hiçbir toplantı yapmayacaktı. Ayrıca devletin güvenlik örgütlerinden https://tr.wikipedia.org/wiki/SAVAK - SAVAK onun yakın
çevresini yakın gözetim ve denetim altında tutacaktı. Şeriatî bu koşullar
altında daha fazla İran'da kalamayacağını karşı çıkarak ülkesini İngiltere'ye
gitmek üzere terk etmeye karar verdi. Kimi kesimler onu, İngiliz istihbaratıyla
iş birliği yapan https://tr.wikipedia.org/wiki/SAVAK - SAVAK 'ın
öldürdüğünü öne sürse de, ölümünden sonra yapılan otopside herhangi bir şüpheli
ize rastlanmadı. Otopsi, kalp yetmezliğinden öldüğünü teyid etti.
https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Shariati_hospital_tehran.jpg">
https://tr.wikipedia.org/wiki/Tahran - Tahran 'ın
büyük hastanelerinden birine Şeriati'nin ismi verilmiştir.
Devrim öncesi İran'ın en önemli ve etkili felsefi liderlerinden sayılan
Şeriati'nin görüşleri bugün hâlâ İran toplumunda popüler ve etkindir. Özellikle
bugünkü İslamî cumhuriyet rejiminin biçimi, ruhban sınıfının konumu ve
eşitlik anlayışına karşı çıkan kesimler tarafından beğenilmektedir.
Şerîatî'nin düşünsel çalışmaları sadece devrim öncesi ve sonrası İran'ı
değil, dünya çapında İslamcı topluluk ve düşünceler başta olmak üzere birçok
kişi ve grubu etkilemiştir. Çeşitli dini kavramlara yaklaşımı, ruhban sınıfının
eleştirisi ve İslamcılık hareketinin içinde kabul edilen çeşitli çıkarımlarıyla
ilgi çekmiştir.
Şerîatî, ayrıca https://tr.wikipedia.org/wiki/Martinik - Martinikli marksist düşünür ve şair https://tr.wikipedia.org/wiki/Frantz_Fanon - Frantz
Fanon 'un Yeryüzünün Lanetlileri başlıklı eserini, https://tr.wikipedia.org/wiki/Jacques_Derrida - Jacques
Derrida 'nın Şiir Nedir ve Fransız oryantalist ve aynı zamanda
katolik papaz olan https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Louis_Massignon&action=edit&redlink=1 - Louis Massignon 'nun Selmân-ı
Pak başlıklı eserlerini https://tr.wikipedia.org/wiki/Fars%C3%A7a - Farsça 'ya tercüme etti. Ali Şerîatî'nin eserlerinin neredeyse
tümü https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrk%C3%A7e - Türkçe 'ye
çevrilmiştir.
ALİ ŞERİATÎ'NİN
(İRANLI
SOSYOLOG, 1933-1977) BAZI SÖZLERİ:
1. "Ben
sizi rahatlatmaya değil, rahatsız etmeye geldim.
Ben esrar,
eroin miyim ki sizi rahatlatayım?"
2.
"Sadece devletin konuşma hakkına sahip olduğu bir memlekette
hiçbir söze
inanmayın."
3. "Bir
yerde yangın varken
biri seni
ibadet etmeye çağırıyorsa,
bil ki bu
bir hainin davetidir."
4. Kuran'ın
ilk emri Oku'dur,
"işit"
değil.
5. Esas
fakirlik...
"Her
yerde olan fakirlik açlık ya da açıklık değildir.
Fakirlik
para ve altına sahip olamama da değildir.
Fakirlik,
sahafta satılmamış bir kitabın üzerindeki tozdur.
Fakirlik,
kağıt imha makinasında, gazete parçalayan bir bıçaktır. Fakirlik, arabanın
camından dışarıya atılmış muz kabuğudur. Fakirlik yemeksiz geçirilen bir gece
değildir,
fakirlik
“düşünmeden” geçirilen bir gecedir".
6.
"Düşünme, itaat et" diyenlere değil;
"düşün,
sor, sorgula" diyenlere kulak ver.
7.
"Şimdiki köleler taksitle yaşayıp borçlu ölüyor."
8.
"Sonradan ilahi adalet diye adaleti göklere çıkardılar ki, yeryüzünde ondan
söz edilmesin."
9. Bir
Müslüman görürüz;
sesini
çıkarmaz,
olup biteni
dinlemez,
hiçbir şey
umurunda değildir; ama kendi düzeni ve tezgahı en küçük bir darbeye uğrasa
feryadı arşa yükselir.
Her gün
yaşanmakta olan facialar onda,
bir gazete
haberi kadar bile merak uyandırmaz.
"Allahım
kereminle bizi…" diye dua etmesinin ne etkisi olur? "Bizi" ne
demektir?
10.
"Tribünden gelen sesler
süren
savaşlardaki mazlumun sesini kısıyorsa
futbol
afyondur!"
11.
"Dindar bir toplumu ancak din adına,
din alimleri
kandırabilirdi ve öyle de oldu."
12.
"Okuyun.
zira
mürekkebin akmadığı yerde
kan
akıyor!"
ALİ ŞERİAT
|