DUYUMSAMA
CILVE dizini içindeki
dosyalar uploads/20121103_214444_CILVE.rar - uploads/20121103_214444_CILVE.rar
Değerli Kordata,
Öncelikle ilginiz, yazınız ve katkınız için teşekkür
ederim.Sonra benim için ilgi çekici olan "suret" kavramını söz
konusu ettiğiniz için minnettarım.
Öyküde suret, "surat" anlamında ve sîret ise
"ahlak" anlamında kullanılmış.Yani kişinin yüzünden onun
davranışının öngörülebileceği savı ileri sürülüyor. Çirkin yüzlü olan insanın
güzel ahlaklı olması olasılığının düşük olacağı fikri,
halk arasınd, "suratına bak, süngüye davran" sözünü hatırlatıyor.
GÜZEL bir suretin İYİ bir sîret vermesi beklentisini, "Buyruk
hem güzel hem de iyi olmalıdır."
ilkeme benzettim. Yani emir hem hasen hem hayır bulunmalıdır derken,
benimsenmesi gereken iradenin ve istenmesi gereken buyruğun ve varılması gereken
kararın hem koşulların yasalarına
uyumlu olarak güzel olması hem kuralların yasaklarına uygun bulunarak iyi
olması gerektiğine dair düşünceyi bir ülkü olarak ve bir gereklilik olarak
ele alabiliriz. Ancak onun kaide ve umde olmaktan çıkarıp harici bir gerçek
olması gerektiği ve yüzü güzel
olanında davranışının iyi bulunması şeklinde bir düşünceyi benimsemek zor
görünüyor.
Güzel bir insanın güzelliğiyle guruplanıp kötü bir sirete düşmesi
mümkün olduğu gibi Yaradan’nın onun güzellikle donattığı bir kimsenin aynı
zamanda iyilikle de süslemesi O'nun meşietine bağlı bir husustur. Keza çirkin
bir insanın, çirkinliğinden kaçanları, kendisinin onlara ayrıca yaptığı kötülüklerl cezalandırması mümkün olduğu gibi bir kısım
yüzü güzel olmayan kişinin dahi kendisinde bulunan negatif bir taraf olan
çirkinliği, emel ve ameliyle kazandığı
pozitif bir taraf olan iyilikle giderme yolunu seçmesi de mümkündür.
Bu siret ve suret konusunda şu sözü nazarı-ı dikkatinize sunmak
isterim.
İşte, bak: Hüsn-ü sîret ve cemâl-i suretle mümtaz bir zâtı görüyoruz ki, elinde
muciznümâ bir kitap, lisanında hakaik-âşinâ bir hitap, bütün benî Âdeme,
belki cin ve inse ve meleğe, belki bütün mevcudata karşı bir hutbe-i
ezeliyeyi tebliğ ediyor. Sırr-ı hilkat-i âlem olan muammâ-i acibânesini hal
ve şerh edip ve sırr-ı kâinat olan tılsım-ı muğlâkını fetih ve keşfederek,
bütün mevcudattan sorulan, bütün ukulü hayret içinde meşgul eden üç müşkül ve
müthiş sual-i azîm olan "Necisin? Nereden geliyorsun? Nereye
gidiyorsun?" suallerine mukni, makbul cevap verir. (19.söz 3. Reşha)
İmamı Nursî (R.A) surete CEMAL sîrete HÜSN sıfata veriyor. Peki
bu siret ve sureti sahip Zat-ı Alişan(A.S.M)ın elindeki KİTABIN ve HİTABININ
güzelliği nasıl bir güzelliktir ?
Bu konudaki güzellikleri görmek için bu iletinin dizini (CILVE)
içindeki dosyalardaki tabloları versiyon sırasıyla izlerseniz “göreceksiniz”.
Bu tablolar yalından karmaşık olana doğru ilerler.
Eğer onları, kendinizi dinlemeye fısratı verdiğiniz asude bir zamanda, sırasıyla izlerseniz her birindeki değişmelerin
nasıl ilerlediğini de görürsünüz. Bu tabloları sizin izlemeniz için her
değişim için bir versiyon numarası vererek yavaşlattım. Bu şekilde izleme ve ilerlemelerle anlayacaksınız ki
biz de iki tür DUYUMSAMA vardır, birincisi suretin hassasiyeti ikincisi şeklin hissiyatı.. hassasiyet
zikir ve hissiyat dahi fikir motoruyla bizim basar ve basiretimizi işletir,
nazar ve nazariyemizi çalıştırır. Sonuçta dünyamızın sureti dinimizin
siretine göre renklenir. Bu renklenişte DİL’in misli ve meseli din ve dünya
arasında kalan bir ARA YÜZ oluşturur ki biz yöntembilimsel analiz ile bu
suret-i sîrete dikkat çekiyoruz.
Sağlıcakla kalınız.
OSMANZİYA
Sentaks /
sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik /
anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazıdan
özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/ -
http://sites.google.com/site/insanilim -
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ -
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ -
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ -
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ -
http://www.yontembilim.com/ -
http://www.insan-bilim.com/ -
|