STANDART TANIMLAR
uploads/20110520_192359_STANDART.rar
Dü?ünceye standart konulmaz.. her ne kadar dü?ünme ilkeleri ve kurallary olan tanymlarla ilerlerse de ille de ?öyle ya da böyle dü?ünce üreteceksin ya da ?u veya bu ?ekilde tümce kuracaksyn denilmez. Bununla beraber dü?ünceye yöntem ile konulan standartlardan ba?ka sözlüklerdeki sözcük yani ad tanymlaryyla da GÜNLÜK DYL’de dü?ünce disiplin ve ciddiyet altyna alynmaya çaly?ylyr.
Günlük dilin üstünde bulunan ya da onun evlady sayylyn BYLYMSEL dilde bu disiplin MATEMATYK ile yapylmaya çaly?ylyr. Mümkün oldu?u kadar çok anlamlylyk kaldyrylmaya çaly?ylarak tek anlamly teknik tarymlar ve sabiteler elde edilir. Örne?in günlük dilde devim / hareket, hyz / sur’at ve çabukluk / tacil birbiri yerine kullanylabilirken FYZYK dilinde bunlaryn her biri ölçüm ve birimlerle ayry ayry tanymlanmy?tyr. Hareket sadece yer de?i?imi de?ildir yönü ve açysy da belirtilir. Sür’at sadece hareketin ?iddetini gösteremez saat ve kilometre cinsinden birimi de belirtilir. Tacil sadece hyz de?i?imi de?ildir orany da belirtilir.
Günlük dilin üstündeki bilim dilinden sonraki alana yani felsefe ve hikmet alanyna geçince buradaki çok anlamlyly?y azaltan dil aygyty ve usul aracy mantyktyr. Mantuk (mantyk) nutukla dü?ün-me-nin dillendirilmesinin ilkelerini saptar ve dü?ün-ce-nin dile getirilmesinin getirilmesinin kurallaryny koyar. Zaten bu bilim dili matematikten sonra ORGANON ile Aristo tarafyndan vaz’edilmi?tir. Bu temel daha sonra DESCARTES tarafyndan yenilenen usul ile modern bilim ve felsefe ba?latylmy?tyr.
Mantyk ve matematik bu iki araç ile günlük dilin hayal hikaye ve edebiyatyndan ba?ka çe?itli alanlarda çe?itli bilimler ve disiplinler olu?turulmu?tur. Bunlar çe?itli hikmet ve san’atlar, funun ve hukuklar halinde be?eriyetimizin medyun-u fahri ve medeniyetimizin medar-y iftiharlarydyrlar.
Uygarly?yn dayana?y ve insanly?yn övüncü olan bu etkinliklerimiz bu gün evren ve insan ilimlerinin kesi?me noktasyna, ilim ve iradenin kav?ak noktasyna geldi?inde; nesnenin ve kimsenin çaty?masyny kaldyracak, ki?inin ve kamunun çarpy?masynyn uyumunu sa?layacak, bireyin ve toplumun çeli?mesini dengeleyecek bilgi toplumu imar etme ve hukuk devletini in?a etme projesi do?mu?tur.
Bu çorbada tuzumuz bulunsun diye bu güne kadar temelde MATEMATYK olarak kullanylan analitik düzlemin, sayysal ve sözel çe?itli etkinlik ve disiplinlerde kullanylan mantyksal ve metodik kullanymyny bir disiplin haline getirmek üzere bir K ve P projesi ürettik.
Bu konuda bizden daha önce ortaya konulmu? proje Tony Buzon’un 1960 larda www.mindmeister.com sitesinde sundu?u hizmettir.
Analitik düzlem dört boyutlu zaman-mekan süreklisinin (continium) iki boyutlu iz dü?ümünü gösterdi?i için burada çe?itli yol haritalary yapmak ve hatta anlam çerçeveleri çykarmak mümkündür. Çünkü bizim dü?üncemiz zaman ve mekan boyutlary dy?yna çykamaz… çykamaz my ? Ayrycy zihin Anlam ve Amaç engellerini de a?amaz. Zahirde zaman ve mekan tanynmasy batynda anlam ve amaç tanymlanmazy ile ku?atyly insan için evveli ve ahirinde gizli haberleri almak için i?aretlerin ve delaletlerin hikayesini ve hakikatyny ö?renme bilgisine yön veren dü?üncesinin yöntem kalyplaryny zorlayabilir mi ?
Dediklerimi anlyyor musunuz ? Bildikleriniz kadar.. ya da benim bildirebildi?im kadar.. Benim bildirmeye daha fazla yetene?im yoksa sizin bilmeye daha fazla birikiminiz yoksa elbette su sözler aramyza perde olmaktan ba?ka bir i?e yaramaz.
Oysa anlayanyn birikimine ba?ymly olmadan, anlatynyn yetene?ine ba?ly olmadan da bir anlama ve anlatma tekni?i olamaz my ? Matematik gibi herkesi için ortak, aritmetik gibi açyk, geometri gibi seçik bir dil ile soyut konulary, tümel kavramlary ve toplayycy dü?ünceleri birbirimize evrensel ilkelerle anlatamaz myyyz ?
Günlük dil ve bilimse dü?ünde üstündeki felsefe ve dini konular için kullanylacak böyle bir dilin mümkün oldu?una inanyyorum.. hatta bununla mantyk bilimi ve sözlük kitaplary dy?ynda dy?yn da dahi “standart” tanymlar koyabilece?imiz bir dil olu?turabiliriz.
Bunun bir örne?i bu iletiniz dizin içinde KYZB tanymlamasydyr.
Bu örnekte kizb / yalan sözcü?ü merkeze alynarak istikametizi / do?rultumuzu bozan çe?itli yalan ve yanly?lar hakkynda bir anlam çerçevesi ortaya konulmu?tur.
Burada genel ve geni? anlamda ve ?emanyn ortasy konulmu? “KZB”den ba?ka sol alt kö?ede yerle?tirilen “kizb” birbirinden ayrydyr. Öyle ise aralarynda fark nedir ? Bunu siz bu tabloya bakty?ynyzda birden göreceksiniz ve ben size düz yazynyn tümceleriyle tanymlamasam da siz tablonun bütününden bunu çykaracaksynyz. Bakyn bakalym, çykarabilecek misiniz ?
Çykardy?ynyz haber verin, anlady iseniz ele?tiri ve azar ediniz ki de?i?tirip düzeltelim. Anlamady iseniz sorunuz hem siz hem bize bir bereket olarak cevaplaryny elde edelim.
Kizb hem Rahman hem Mürselat süresinde TEKRYR konusu olmu? bir terimdir. Ynsan kendi yokluk teni üzerine giydi?i don, kizb-sydk paçalaryndan olu?ur. Bu donun üzerinde de ?ekavet-saadet gömle?i bulunur. Böylece iman veya küfür yolunda yürüyen bir bedbaht ve bahtiyar olur.
Her sabah kalkty?ymda.. kendimizi mukezzib (yalancy) olarak görürüm.. acaba nasyl bir yalancyyym ? Çünkü türlü türlü yalancylyklar var. Akd’e münakazat, ahde münafakat, vaz’a muygayeret ve va’da muhalefet.. diyeceksiniz ki bu arapça terimler ne anlama geliyor ?
Va’de muhalefet yani adanan ko?ullara aykyrylyk bir yalancylyktyr.
Sen yola çyktyn.. ?uraya u?rayaca?ym.. sonra buraya gidece?im.. sonra buraya dönece?im diye kafandan bir program yaptyn fakat giderken keyfi olarak bu kafandaki plany bozdun.. Fakat Yaradan senin ilk planyna göre Yaratmayy ayarlamy?ty.. sen bozunca de?i?tirmek zorunda kaldy.. Gerçi o senin bütün bozup de?i?tirmelerini ezeli ilmiyle ve ebedi iradesiyle kontrol altyna alyr fakat sen do?ru yolunda zikzaklar çizdin… özgürlü?ünü sapmaly kurdun ve istencini kararlyyla kylmadyn.. bu aly?kanly?yny sürdürürsen Yaradan ile olmasa bile yaratylanlarla aran bir müddet sonra açylyr ve güvenilmez adamlar kategorisine girersin. Onun için yapty?yn programda, adady?yn ko?ulda ve verdi?in sözde önce kendine sadyk ol ki ba?kalary da sana do?ru ve güvenilir olsun.
?imdi burada adanan ko?ullara aykyrylyk (muhalefet) ile konulan kurallara kar?ylyk (mugayeret) arasynda ne fark var ?
Y?te bu gibi konulary tarty?ty?ymyzda “kizb”in standartlary konusunda ortak tanymlar yapmy? olaca?yz.
Sonra görece?iz bütün kötülüklerin ba?y olan yalandan türeyen bir ABD (Atalet-Batalet-Dalalet) var.. ?YMDY BU ÜÇ SÖZCÜ?E TABLODA ARAYIN.. hangi alanlaryn arasyna konulmu?.. aslynda kölelik olan böyle bir kullu?u tetikleye HEVA var. Rabbin kim ? ba?lykly yazyda buna bir atyf yaptym.
Y?te bu abd’in rabby bizim içimizde… onu nasyl söküp ataca?yz ?
Y?te bunlar “yalan” konusunda konulacak standartlaryn / miyarlaryn / ölçütlerin kö?e ta?larydyr.
Siz ?imdilik bu kö?e ta?larynyn yani SEKYZ SÖZCÜGÜN yerlerini görün sonra sa? ve sol alt ve üstte yer alan alanlaryn resmini zihninize yerle?tirdikten sonra “yalan”lary “alan”lardan ayyrt hale geleceksiniz.
Fakat küçük olsun büyük olsun.. az olsun çok olsun.. hakka kar?yt ve hakikata aykyry olan her söz, i? ve davrany? yalancylyktyr.
Bu nedenle do?ru ve gerçe?i aramak ve bulmak de?erli oldu?u kadar, yanly? yapmamak ve yalancy olmamakta önemlidir. “Bulmak” kadar belki daha fazla “olmak” önceliklidir.
Y?te bu öncelikli, önemli, de?erli arayy? ve olu?ta dü?ünmeye yol gösteren ve dü?ünceye y?yk veren bir anlam sürücü ve anlatym aygyty olarak analitik düzlemin kullanylmasyny ö?renip bundan yararlandy?ymyzda belki bir gün dü?ünce standartlary ortaya çykarabilece?iz.
Öyle ise ben sizi anla?ylmasy matematik gibi zor mantyk kitablaryny de?il sözlükleri öneriyorum.. ?u sekiz kelimeden dördünün yani AKD ve AHD ile VA’D ve VAZ’ adlarynyn anlamlaryna bakyn… ?eraitin va’dyny, ?eriatyn vaz’yny, imanyn akdini ve amelin ahdini anlatym konusu yapabiliriz.
Göreceksiniz ki zaten bunlar bildi?iniz de?erlerdir /kavramlardyr fakat de?i?kenler / terimler farkly olunca; bela olan ko?ullaryn konulmasy ve fitne bulunan kurallaryn koyulmasyyla i?iniz ya da inancynyzy do?ru veya e?ri yapan yalanyn al-an’yny göremiyorsunuz.
Çünkü ya?am bir synav, hayat bir yary?tyr!
Aramak, bulmak, bilmek anlamak, inanmak, istemek kolay olsaydy bu synav kurulmaz ve yary?ta ko?ulmazdy!
Buna ra?men biz yine birbirimize ya?am synavynda kolaylyk ve hayat yary?ynda ba?ary dileyelim.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
YLETY?YM:
osmanziya@hotmail.com
osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
www.osmanziya.com
www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
NOT: Yazylarymy bir gazete makalesi gibi okuyup geçiyorsanyz.. gizemi yalar güzelini kaçyryrsynyz.. güzeli görmeyen de ona TALYP olmaz. G-ezelim.. g-ezelim.. g-ezelim.. nereye kadar ? Yolun sonu kabir tünelinde bitiyor.. ezelim ezelim ezelim hesabyny verirken ilki kizb (ezeli olmak) ikincisi zulum (yoksulu ezmek) üçüncüsü küfür (karanlykla örtmek) olan bir kötülüktür. “Güzel”i örten bütün bu kötülükleri kaldyrmak yolunda “ze” yi syfyrlayarak GÜL bahçesine girmeyi beklemek, çaly?mak ve aly?mak; gezintinin gizemini gözlemek umut’unu aydynlatmaktyr. De?il mi UMUT karde?im.
|