ALMANYA'da bir çok eyalette okullaryn tatile girmesi nedeniyle Alman polisi, her yaz tatil döneminde oldu?u gibi bu yyl da hyrsyzlara kar?y alynacak önlemler konusunda tatile çykanlara yönelik uyarylarda bulundu.
Okullaryn tatile girdi?i dönemlerde hyrsyzlyk olaylarynyn artty?yna dikkat çeken Alman polisi, bu yylki uyarylaryna Facebook ve benzeri sosyal payla?ym sitelerindeki hesaplara yazylan, "Tatildeyim" ?eklindeki mesajlary da ekledi.
Polis, ki?inin tatile gidi?i, ne kadar kalaca?y ve nerede oldu?u gibi konularda Facebook'ta verece?i bilgilerin hyrsyzlara davetiye çykardy?y uyarysyny yapty. Alman polisi, Facebook mesajlary ve di?er alynacak önlemlerle ilgili tatilcilere ?u tavsiyelerde bulundu:
-Evden çykmadan önce, bodrum katyda dahil olmak üzere tüm kapy ve pencerelerin kapaly olmasyna kontrol edin. E?er mümkünse kilitleyin. Balkon kapylary ya da pencereleri yary açyk ?ekilde byrakmayyn.
-Bahçeli evi olanlar; dy?aryda bulunan prizlerin elektrik ba?lantysyny kesin ya da iptal edin. Dy?aryda bulunan bahçe mobilyasy, merdiven, çöp kutulary gibi binaya tyrmanmaya yardymcy olabilecek malzemeleri içeri alyn ya da sabit kalacak ?ekilde kilitleyin. Ayny ?ekilde bahçe aletleri, tamir araç gereçleri gibi malzemeleri dy?aryda byrakmayyn.
-Uzun süre tatilde olacaksanyz, bahçenizdeki çimlerin biçilmesi, çiçeklerin sulanmasy gibi konularda da birilerini görevledirin.
-Evin anahtarlaryny asla giri?te bir yere saklayarak muhafaza etmeyin. Kapyyy da çykarken anahtary iki kere çevirerek kilitleyin.
-De?erli e?yalary evin içinde açyk ?ekilde veya kolayca ula?ylabilecek durumda byrakmayyn.
-Tanymady?ynyz ki?ilere ya da telefondaki telesekreter mesajyna tatile çykty?ynyz ve bir süre evde olmayaca?ynyz konusunda bilgi vermeyin.
-Facebook gibi sosyal payla?ym sitelerindeki hesaplarynyza kesinlikle, "Tatildeyim. ?u kadar kalaca?ym. ?u kadar zaman yokum" gibi mesajlar yazmayyn. -Abone oldu?unuz gazete ya da dergileri tatil boyunca iptal etme ya da ba?ka adrese yönlendirmeyi seçin. Uzun süre dolu kalan posta kutulary hyrsyzlar için bir i?aret olabilir.
-Jaluzi, kepenk ya da panjurlaryn uzun süre kapaly kalmamasyna dikkat edin. Evde otomatik olarak ayarlamayla açylyp kapanabilen lambalar ya da radyo gibi aletler varsa, kom?unuza veya güvendi?iniz bir ki?iye bu konuda bilgi verin.
-Kom?unuza ya da güvendi?iniz bu ki?iye posta kutunuzun zaman zaman bo?altylmasy, jaluzi, kepenk ya da panjurlaryn ara syra açylmasy, günün belli zamanlarynda odalardaki y?yklaryn açylmasy için ricada bulunun. (Bugün)
YKTYBAS bitti..
?imdi burada bu içerikli bilginin ve faydaly haberin konulmasynyn hikmeti ne diyeceksiniz.. meramym ?u; i?aretler (göstergeler) ile delaletler (görüngüler) arasyndaki farky görmek ve göstermek..
Önce Y?ARET'den ba?layalym.
Bildi?imiz i?aretlerin en tanynmy?y dilsel i?aretlerdir.. harfler ve rakamlar remiz haline gelmi? resikler olup bize sayysal ve sözel anlatym yaparlar.. Bu göstergeler, yapay nesnelerdir. Yapay göstergelerin en karma?y?y nüfüs cüzdanlarynyn ki?ileri isimleri ve resimleriyle gösteren göstergeler olmasydyr. Burada yapay nesne yapay ya da do?al nesneleri göstermektedir. Gösteren ve gösterilen arasyndaki ili?kinin mahiyetini anlamak ve açyklamak DYLBYLYM'in i?idir.
iktibas etti?im yazy diyor ki facebook ya da twitter gibi sosyal medyada yazdy?ynyz i?aretlere yani iletilere ve yazylara dikkat edin diyor. Bazy nesneler DOLAYISYLA bize varlyklary ve olaylary, istekleri ve dü?ünceleri, bilgileri ve belgeleri SYMGELER haline getirilmi? olarak gösterir ki biz bu i?e i?aret (gösterge) diyoruz.
Y?aretler, alycy ve vericinin simgelerin yüklenmesi ve imgelerin çözülmesi ?eklinde kar?yt ve ters i?lemiyle alynyr ve verilir ki bu aly? veri? yani alma ve verme i?i DYL denilen ilke ve kurallary olan bir SÖZLE?ME yapylyr.
YKTYBAS bitti..
?imdi burada bu içerikli bilginin ve faydaly haberin konulmasynyn hikmeti ne diyeceksiniz.. meramym ?u; i?aretler (göstergeler) ile delaletler (görüngüler) arasyndaki farky görmek ve göstermek..
Önce Y?ARETLER'den ba?layalym.
Bildi?imiz i?aretlerin en tanynmy?y dilsel i?aretlerdir.. harfler ve rakamlar remiz haline gelmi? remizler olup bize sayysal ve sözel anlatym yaparlar.. Bu göstergeler, yapay nesnelerdir. Yapay göstergelerin en karma?y?y nüfüs cüzdanlarynyn ki?ileri isimleri ve resimleriyle gösteren göstergeler olmasydyr. Burada yapay nesne yapay ya da do?al nesneleri göstermektedir. Gösteren ve gösterilen arasyndaki ili?kinin mahiyetini anlamak ve açyklamak DYLBYLYM'in i?idir. Yazy diyor ki facebook ya da twitter gibi sosyal medyada yazdy?ynyz i?aretlere yani iletilere ve yazylara dikkat edin diyor. Bazy nesneler DOLAYISYLA bize varlyklary ve olaylary, istekleri ve dü?ünceleri, bilgileri ve belgeleri SYMGELER haline getirilmi? olarak gösterir ki biz bu i?e i?aret (gösterge) diyoruz.
Y?aretler, alycy ve vericinin simgelerin yüklenmesi ve imgelerin çözülmesi ?eklinde kar?yt ve ters i?lemiyle alynyr ve verilir ki bu aly? veri? yani alma ve verme i?i DYL denilen ilke ve kurallary olan bir SÖZLE?ME yapylyr. Ynsanlar bu sözle?menin kurallaryna uymamak (yanly? ve yalan) suretiyle birbirlerine zarar verirler. Ancak en çok zarary kurala uymayan çeker.. çünkü ba?kasynyn güvenini yitirdi?inden dolayy kendi özgüvenini de yitirir. Çünkü insanlaryn masum olmasy kuraly ve sözlerinin do?ru oldu?u varsayymy göstergelerin ve i?aretlerin VAR OLU? temelidir. Gösterenin ve gösterilenin E?YTLY?Y yani harfin gösterdi?i ismin GARANTYSY olu?u DYL OYUNUN sürmesi için en temelli ilkedir. Yani yalan söyleyen ve yanly? yapan oyun bozanlyk etmektedir. Dil oynanan en ciddi oyundur. Öyle ki tüm oylarymyzyn do?ru ve gerçek olmasynyn temeli bu kurallylyktyr. Ancak kurallar kör kurallar de?ildir.. her kuralyn istisnasy vardyr. Aksi halde kural kör yasa haline gelir. Ko?ullar bile kör yasalar gibi görünürken onlaryn da istisnasy olan yasalar oldu?unu görürürüz. Bu yüzden sert yasalar ve sert yasaklar yerine yumu?ak ko?ullar ve yumu?ak kurallar VARSAYIMI gerçekli?i sa?lamaya ve do?rulu?u anlamaya daha elveri?lidir. Sert ve yumu?ak durum arasynda geçi?i sa?layan DE?Y?YM’dir. Ancak bu de?i?imin yenili?i, rast gele ve geli?i güzel bir ba?kala?ma olmalydyr. Rast gelmeyen ve geli?i güzel olmayan ba?kala?malar kuralyn ve ko?ulun, yasa?yn ve yasanyn her iki ucunda olan içinde zararly ve acylydyr. Bir hikmete, bir maslahata ve bir hayra dayanan ihtiyar, islah ve hüküm olmalydyr. Aksi halde sonucu bo? ve anlamsyz saltla?tyrma, ko?ulsuzla?tyrma ve kuralsyzla?tyrma haline gelir anlam ve anlatymymyz. Örne?in bir bankaya yapty?ym i?lemler için hesabyma para yatyrmayynyz dedim.. bu günlük ve dü?ük miktardaki i?lemler içindi.. amma çok büyük miktarda bir i?lem için hesabyma para yatyrylmasyny istemem.. keyfi, anlamsyz, bo? yere yapylmy? bir istisna de?il.. büyük miktarda parayy nakten alyp tekrar bankara nakten yatyrma abesiyle u?ra?mamak içindi.. ayryca o bankada bir yatyrym i?lemi de yapmam gerekecektir. Ba?ka bir örnek mucizelerdir.. ola?anüstü i?ler do?al yasalary a?an olaylardyr. Yasalar ve ko?ullar burada çi?nenmi? görünmektedir.
Ba?ka bir örnek: Ynsanlaryn i?ledikleri hukuki olmayan dini ve manevi suçlaryn hesaby ahirette görülecektir.. fakat zalim kavimlere ahirete byrakylmayan bela ve musibetler inmektedir. Hyrsyzlyk yapanyn kolu kesilir fakat faiz yiyenin kesilmez.. çünkü onun cezasy daha büyük ahirete byrakylyyor. Trafik lambasyny geçene ceza verilir fakat namaz kylmayana verilmez.. gerçi islam hukukunda hapis ve sair cezalar var fakat onun asyl cezasy ahirete byrakylyyor. Faizinde vardyr ve islam hukukunda izin verilmez fakat ahiretteki cezasy hyrsyzlyktan daha a?yrdyr. Burda hyrsyzyn kolu kesilip kurtuluyor ahirette yeni kolu oluyor fakat sinsi ribayy i?leyen kolu ebediyyen gidebilir.
?imdi kafa kary?ty ise lafa kary?abilirsiniz.. kurallar (?eriat) ve ko?ullar (?eriait) dedik yasaklar (kavaid) ve yasalar (kavanin) dedik.. bunlar öyle kavramlar ve terimler ki nesnelere ili?kin tarafy ile kimselere ili?kin tarafy birbirine kary?maktadyr.. kafanyn ve lafzyn kary?mamasy mümkün de?il.. Bu konuda ayryntyly konu?sam dinlemeye katlanylmayaca?yndan bu ikisini en veciz ?ekilde dile getiren Ymam-I Nursi(R.A)’den MEALEN bir alynty yapaca?ym:
Cenaby Hakkyn iki türlü ?eriaty vardyr.. birisi büyük bir insan olan alemin harekatyny tanzim eder ki buna ?eriat-I TEKVYNY ady verilir.. di?eri küçük bir alem olan insanyn harekatyny tanzim eder ki bu da bilgimiz ?eriat-I Garra’dyr.
?eriaty Garra’ya muhalefetin cezasy ahirette verilir fakat zalim ve cebbar kavimlere dünyada gelen semavi tokatlar bunun istisnasydyr. ?eriat-I tekviniye muhalefetin cezasy dünyada verilir. Bazende verilmez.. herkesi yakan ate?, ibrahim aleyhisselam yakmaz. Ya da ate?te yürüyenleri yakmaz.
Y?aret ve delalet i?te bu ?erait ve ?eriat dilini çözmekte kullandy?ymyz “dil” çe?itleridir.. “Dil” deyince lisan, luga, nüha, akyl, nakyl, kalb, nefs, ruh gibi pek çok faktör devreye girer.. el ve gönül kullanymy ve çykarymy bu karma?anyn ortasynda makenizmasyny bilmeden kullandy?ymyz MAKYNE’ler gibidir. Bu makine anlam sürücü ve anlatym aygyty ?eklinde anlamaya ve anlatmaya çyly?yyorum.
Bu i? için BEYAN ve MAAN denilen bir YLYM te?ekkül etmi?tir ve belki felsefe ahir zamanda asyl alany olan DYL FELSEFESY’ne, BYLGY FELSEFESY ‘ne çekilmi?tir. Biz de yöntembilimsel analiz ile bu alanda kürek sallamaktayyz.. zamany gelince de daha açyk ve seçik kalem oynatacaklar çykacaktyr.
?imde gelelim DELALET’e
Y?aret adamy deli etmemi?se delalette büyük bir olasylykla deli olacaktyr..
çünkü biz fyttyrdyk.. hiç bir deli ve hiç bir veli deliyim ve veliyim demez..
gabiler ve dahiler de zaten yaptyklaryyla belli olur.. konu?malaryna gerek yoktur.
Aptalca i?leri ve olaganüstü eylemleriyle normal zeka ve standart hafyzanyn altynda ya da üstündek olduklary edilginlikleri ve etginlik'leriyle belli olur, gabiler ve dahiler.. e?er tarihe adyny yazdyrmy?sa garanti dahidir.. yoksa tarihin lifleri arasynda kaybolmu?sa gabinin biridir. O zaman dört tür yüz tespit ettik; deli, veli, gabi ve dahi.. konudan çyktyk ve maksaddan uzakla?tyk gibi görünüyor.. fakat de?il.. dahiler normal insanlaryn görmediklerini nasyl görüyorlar ? hatta deli, veli ve gabinin görmediklerini görmeleri DELALET denilen olguyu yüksek hafyza ve yetkin zeka güçleriyle en verimli ?ekilde kullanarak ma?aradan ma?azaya geçi?imizde.. hikmet ve san’at ile hukuk ve funun ETKYNLYKLERYNDE yaptyklary katkylar ile insaniyetin semeresi olan medeniyeti, tarihin DALGALANMASI yasasyyla tabiattan çykarmy?lardyr.
Bunu nasyl çykaryyorum.. yani bu savyn çykarymyny nasyl yapyyorum ? mintaksla canym mintaksla.. taksy, teks yaparak ve “kontekstle canym kontekstle” desem daha do?ru ve ciddi bir yanyt vermi? olurum. Mintaks bir deterjan markasydyr.. temizlik yapar ve beyazlatyr.. KON-TEKST aslynda bir MON-TEKST’dir. Tekstil sanayinin sadece bezlere münhasyr oldu?unu sanyyorsanyz aldanyyorsunuz.. biz de lafzlarla bir dokumacylyk, bir deli?im ve bir dili?im yapyyoruz. Zeki adamlar insanlaryn gözlerini boyuyorlarsa dahi insanlarda akylly adamlaryn gözlerini boyuyorlar biri çykar için yapyyor biri yarar için.. yemek ve içmek gibi anlamak ve açyklamakta bir gereksinimdir. Ve yararly bir i?tir.. insanyn, dünyanyn, evrenin, toplumun, ?ehrin, uzayyn hatta bilimin, hukukun, fununun ve hikmetin nasyl oldu?unu MERAK eder ve görmek ister insan.. e?er karny pek, alty pak ve göz tok ise.. i?te bunu cesaset ve merak denen alaka ile insan gelece?ine merak etti?i gibi geçmi?ini de merak eder.. dünyayy merak etti?i gibi ahireti de merak eder.. meraka bir mir’at lazym.. yani bakana bir ayna gerekir.. i?te yöntembilimsel analiz böyle bir ayna olmaya aday bilim ampülüdür. Böylece bu oyunca?y edinirsek dahilerin koyunca?y olmaktan kurtuluruz diye dü?ündüm. Diyeceksiniz oyuncak ile koyuncak arasynda ne var var ? Bunu bu i?i anlamaya soyununca anlayacaksynyz.. çünkü bu koyut soyut!
Öyle ise bu ampülü kullanarak bir aydynlatma yapalym, bakalym y?yk verecek mi ?
Y?ARET
HYKAYE MYR’AT HAKYKAT
DELALET
Bu tablo diyor ki;
Hakikat hikaye de?ildir, hikaye de hakikat de?ildir.
Y?aret delalet de?ildir, delalet i?aret de?ildir.
Daha çok ?eyler söyler ki yerim dar oynayamam.
Fakat bu güne kadar kimse hakikaty hikayeden yeteri kadar ayyramady?y gibi kesin bir surette delaleti i?aretten ayyramady.. ayyrdy?yny sananlar oldu.. fakat felsefe ve hikmetin ba?y olan Sokrat, “bildi?im tek ?ey hiç bir ?ey bilmedi?imdir” paradoksunu ileri sürerken bunu insanlaryn aslynda bildiklerini bildiklerini, diyalo?laryyla sorulary sordurup yanytlaryny kendi kendine verdirme yöntemini kullanarak, kanytlady. Sonuçta insanlaryn bildikleri zaten kafalarynyn içinde idi.. yeni bir ?ey de ö?renmiyorlarda...
Yolculu?umuz bildiklerimizden bildiklerimize idi.. bildiklerimizden bilmediklerimize gitti?imizi ileri sürenlere inat bilmediklerimizden bildiklerimize gitti?imizi ileri sürenlerin her ikisinden de ayrylyyordu.. kimbilir belki bilmediklerimizden bilmediklerimize gitti?imizi ileri sürenlerde vardyr.. yoksa olacaktyr.. çünkü bu en az i? dört kapyly.. Ayryca kendi deneyimimle ö?rendim ki insan iki ?ey bilir, onu da kary?tyryr.. bu nedenle hikayeyi hakikatten, i?areti delaletten ayyramamasy normal ve do?al.. Buna ra?men susmayyp konu?mayy sürdürerek;
Hakikat, i?aret ya da delalet yoluyla hikaye edilir ki biz bunu dil ve dü?ünce denilen bir MYR’AT (ayna) ile yapyyoruz.. dil dedi?im bir TÜR i?aret, dü?ünce dedi?im ise bir ÇE?YT delalettir.. desem acaba inanyr mysynyz ? Ynanmyyorsanyz sizde ba?ka bir e?itlik üretin...
Elbette inanmak için anlamak ve anlamak içinde bilmek gerekiyor.. bu da konuyu merak etmeyi gerektiriyor, bu da konu üzerine çaly?yp ön bilgi edinmesi istiyor, bu da bize kendisine emek vermek ve zaman ayyrmak gerektiriyor.. ancak yöntembilimsel analizi yetkince kullanarak bu sayylan kademeleri atlayyp bakan herkese “resmi” gösterecek bir “ayna” yapabilir miyiz ?
Yapabiliriz.. i?te ben bu mir'ata ve aynaya “mimselam” diyorum.
GÖRSEL DÜ?ÜNCENYN (tefekkür) yapylabilece?ini seziyorum.. KAVRAMSAL TASARIMIMIZI görebilece?imizi umuyorum.. kavramsal tasarym için ORTAK PLATFORMUN kurulmasyny bekliyorum.. böylece elde edece?imiz yeni hikmetle GÖRSEL DÜ?ÜNMENYN (teemmül) gerçekle?ebilece?ini inanyyorum…
Yeter ki beynimizdeki bine?imize ve zihnimizdeki meskenimize.. yani anlam sürücümüze ve anlatym aygytymyza arabamyzdan ve evimizden daha çok önem ve de?er verelim. Yoksa beyin arabamyz angaje edilip ba?kasynca kullanyldy?yndan veya zihin evimizin bizden ba?kasyna kiraya verildi?inden ve belki de çalyndy?yndan haberimiz bile olmayacak… Son i? aslyna dönünce ve akyl ba?a gelince.. sevdi?in aklyn sana ihanet edince.. Seb'e suresinde ihbar edildi?i gibi, birbirimizi suçlayaca?yz… Allah korusun.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA