Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
İnsan Bilim | |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Yazar | Mesaj |
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4283 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() Gönderim Zamanı: 14-Ağustos-2010 Saat 00:49 |
YNSANBYLYM’imin TEMELLERY DUYUMSAMA dizini içindeki dosyalar “Ynsanbilimin Temelleri” deseydim, bazylary bunu iddialy bulur yazyyy okumaya giri?mezlerdi.. benim insanbilimimin temelleri dedim ki benim de herkes gibi genel dünyanyn çayyrlaryna kendi özel dünyasynyn penceresinden bakan ineklerden biri oldu?umu söyleyerek tevazu göstereyim ya da bir gerçe?i ifade ediiim.. bilgisayarymyn masa üstündeki çayyrlary acaba bunun için mi koydular… Genç iken de ineklemeyi severim ve hala da inekliyorum. Gözüm otlardan yapylmy? dergi ve kitaplardan ba?kasyny görmüyor. Hani yazaryn biri demi? ineklerinde bir Tanry’sy olsaydy onu ine?e benzetirdi.. Biz insanlar her ?eyi kendimize benzetmeye bayylyryz.. genel dünyayy özel dünyaya benzetmeye ya da özel dünyamyzy genel dünyaya yansytmaya çaly?yryz. Tanryyy’ ya bir tarafymyz olan nesneye benzetiriz güne?in feyzini ona yansytyryz ya da bir tarafymyz olan calyya benzetiriz ine?in bereketini ona yansytyryz ya da bir tarafymyz olan kimseye benzetiriz insanyn duyum, duygu, dü?ünce ve dileklerini ona yansytyryz. Cenaby Hak bütün celalli ve cemalli esma ve syfatiyle mahlukatta cilvelenir fakat en çok ve en yo?un olarak insanda tecelli eder. Buna ra?men O ne bildi?imiz nesne, ne bildi?imiz canly ve ne de bildi?imiz kimsedir. Vacib-ül-Vucud mutlak bir varlyk olarak bizler gibi zaman, mekan ve imkan içinde ko?ullu ve kysytly varlyklaryn üstünde ve ötesinde sonsuz ve salt varlyktyr. Ancak biz bilinenlerden hareketle bilinmeyenlere giden bir varlyk olarak O’nu tanyr ve biliriz. DYL VE DÜ?ÜNCE bag ve benzetimlerinden çykarsama yaparak ve RASULLERE indirilen kitaplara dayanarak O’nun hakkynda, takdis ederek, konu?abiliriz. Elbette do?rusunu O bilir. Bu noktadan hareketle “kendini bilen rabbini bilir, rabbini bilen kendini bilir” sözünden yola cikarak kendimizi bilmenin ve insany tanymanyn O’nu bilmeye ve tanymaya yardymcy olaca?yndan insany bilme u?ra?ysyna yani insanbilim’e giri?me cüretini gösterdim. Yöntembilim aracynyn ilk kullanylaca?y alanda bu olmalyydy. Yöntembilime insanbilim gibi bir içerik koymak belki yöntembilimin tanynmasyna bir vesile olacaktyr. Ynsan her ?eyi.. dünyayy.. ba?kasyny.. Tanryyy.. kendine benzetir dedik Acaba insan. kendini neye benzetir ? Yukaryda ine?e benzeterek i?e ba?ladyk.. otu seven bir otoburu HAYVAN olarak yemye?il bir cenneti özlememize bakylyrsa ya?amyn dirili?ine a?yk bir canly oldu?umuz ortaya çykar. Fakat buna ra?men birisi bize hayvan dese hakly olarak kyzaryz. Çünkü biz hayvandan üstünüz.. irade ve idrak sahibi bir insanyz ve üstelik canlyly?yn HÜCRE / GÖZE dedi?imiz ya?am tözlerine dayaly oldu?unu ö?renmi? bulunuyoruz. I?te YNSANBYLYM’e insany bu hücreye benzeterek i?e ba?lyyorum. A?a?ydaki resimde çekirdek zar ve protoplazmasyyla insany benzetti?im hücrenin ?ematik resmini görüyorsunuz. Sa?lycakla kalyn. OSMANZYYA semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim için düz yazydan özür dilerim http://sites.google.com/site/yontembilim/ http://sites.google.com/site/insanilim http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ |
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4283 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
YNSANBYLYM’imin TEMELLERY00 DUYUMSAMA dizini içindeki dosyalar Ynsanyn kylyfy cild’i / epiderm’i yani deri’sidir. Onun estetik / görünüm / manzara yönü ile de?il sensual / duyum / hass yönü ile ilgilenece?im.
Hücrenin zary gibi insanyn dy?aryya bakan deriside dy?arysy hakkynda bilgi verir. Göz ve kulak gibi.
Deri, ikinci olarak dy?ary ile içerisi arasyndaki madde aly?verinin kapylarydyr. A?yz ve burun gibi.
Deri üçüncü olarak ba?ka bir hücre ile cinsel ili?ki kurmaya yarar. Genital organlar gibi.
Dy? be? duyudan dördü ilk sensör olan deriden özelle?erek ayrylmy?lardyr, asly deridir. Göz, kulak, a?yz ve burun epiderm dokunun özelle?mi? halleridir. Dy? be? reseptör (havass-I hamse-y zahire) bizim temel alycylarymyzdyr. Ve dy?araya açylan be? kapymyzdyr. Bu kapylardan dördü kafamyzda toplanmy? kökü olan deri gövdemize yayylmy?tyr. Derinin kendisi iki temel duyum alyr: sycaklyk ve so?ukluk ile sertlik ve yumu?aklyk. Enerji ve madde bize derinin bu iki DELYKLY kapysy ile açylyr. Felsefi tabirle birinci niteliklere TEMAS eden cild beyinde ikincil nitelikleri RÜYET olu?turur:
I?ytma, i?itme, koklama, tadma, dokunma.. Y?te GÖRMEYE ili?kin be? TÜR yani be? renk yani be? çe?it DUYUM… Bundan sonra bu duyarly?a BE? DI? DUYUM (BDD) diyece?iz. Bu zahir ve hariç her bir duyum farkly ORTAMLARDAN algylanyr. A?yz içi, oda içi, ?ehir içi, evren içi… Her bir duyumun da E?YKLERY vardyr. Y?te bu be? duyum hücre modelimizde kyrmyzy arka alan rengiyle kom?u dy? beyaz çember ile göstergelenmi?tir. Dy? be? duyuma HASSASYYET / DUYARLIK diyoruz. Bu dy? be? duyum a?a?ydaki tablonun dy? dairesinde göstergelenmi?tir. KOKLAMA sert TATMA Sycak HAZ So?uk Y?YTME yumu?ak GÖRME Küçük harflerle yazylan temel duyum cihazy olan DERY ihtisaslarydyr. Büyük harflerle yazylan derinin istihalesiyle ve tahassüsü ile olu?an alycy organlarymyzyn özel duyumlardyr. Dy? be? duyunun psik’imizde ortak bir duyguya yol açar ki bu yukarydaki diyagramda HAZ olarak gösterilmi?tir. Hazzederken gözümüzün ve kula?ymyzyn duyumlaryny birbirinden ayyramady?ymyz gibi dilimizin ve burnumuzun duyumlaryny birbirinden koparamayyz. Bir sakatlyk ya da hastalyk yoksa bütün duyum organlary ayny anda açyktyrlar ve sürekli dy?arydan bilgi alyrlar. Bu yüzden hassasiyetimiz yani duyarly?ymyz hatta uyku halinde bile dy?aryya açyktyrlar ve birinci nitelikler denilen duyumlary hasyl eden etkileri.. fotonlary, dalgalary, titre?imleri, baskylary, gazlary, syvylary alyrlar. Derinin ve özelle?mi? duyum organlarymyzyn yol açty?y bu hazlar daha derin psiko-fizik süreçlerle TADILIRLAR elem ve lezzet ile azab ve zevk yani HAZ haline getirilirler. ?imdi a?a?ydaki tabloda DI? DERYNYN be? halini ve be? kalini gösteren mavi ve kyrmyzy renkli terimlere bakynyz ve Ve görünüz… Ve yaz günü deriniz terlemi?se hafif bir esintide bile ü?ürsünüz. Sonra dy?aryya çykyp bu 13-14 A?ustos günlernide akan yyldyz ya?murlaryny görmü?seniz.. gök yüzünde size göz kyrpan dy?y be? bin içi be? milyon derece sycaklyktaki yyldyzlaryn bir NAR oldu?unu bilin. Alevli ate?in kyz ile dinamik ek?in o?lan arasyndaki eNARji aly? veri?ini tanyyyn.. bu i?te aracy yine DERY VE TERY’dir. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya Düzenleyen osmanziya - 15-Ağustos-2010 Saat 15:33 |
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4283 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
YNSANBYLYM’YMYN TEMELLERY01 Ynsan için öngörülen GÖZE MODELY’nde kyrmyzy zemin ile kom?u BEYAZ çizgi Insan ZARI’nyn dy? kysymy göstergeliyor. Bir de sary zemin ile kom?u olan BEYAZ çizgi var. Kyrmyzy çizgiye kom?u beyaz çizgi ?imdiye kadar açyklady?ymyz HASSASSYYET’I gösteriyordu. Yani BDD be? dy? duyumun dy?aryya açyk e?ikli kapilariyle gördü?ümüz dünya, derimizin bir fonksiyonu idi.. Ancak bu dy? derimiz gibi HYSSYYAT olarak BE? YÇ DUYUMUN (BYD) kapylarynyn açyldy?y ba?ka bir dünya var. Bunu a?a?ydaki tabloda görüyorsunuz. Hassasiyet kapylary en dy? daire olarak SYYAH kalyn harflerle gösterilmi?. Hissiyat kapylary ise KIRMIZI VE MAVY kalyn harflerle gösterildi. Havass-y hamse-i batyna.. Abdullah YE?YN’in lugatyndan; “Kalbe ba?ly be? duygu: Hiss-I mü?terek (hayal kuvveti), mudrike (akyl), vehim (vâhime), hâfyza, mutasarryfa (meydana getirici hayâl kuvveti)” Bu be? kapynyn onlarca tablosunu yaptym. Yani kurgularymy yüzlerce kez de?i?tirdim ve düzelttim. Sonucunda YRADE temelli be? kapy kurdum. Bu kapylarynda dy? be? duyum gibi ortak, açyk ve tarty?masyz olmamasynyn sebebi “içeride” olmasydyr. Benim kurdu?um bu kapylarla aklyn iki kanady olan ZEKA ve HAFIZA açyklanacaktyr. ?uurun temel ayyrymlary olan fark ve kadr ile temel verileri olan mekan ve zaman çykarylacaktyr. Y?te bu be? iç kapy ?unlardyr: HAYAL, VEHYM, HATIRA, EZBER VE MUTASARRIFA. Mutasarryf olan iradedir. Yrade, debr ve derk yatay ile derb ve dekr dikeyinden ibarettir. Yrade ?imdiki zaman olan haly hazyrda ve kali muzardan dy?ary çykamaz. Bu günü ya?ar, dünden ders alyr ve yaryna hazyrlanyr. Ancak hali hazyrdaki debr ile gelece?i tedbirlerle önlemler, derk ile geçmi?e yönelerek, derk eder, anlar. Di?er iç dört duyu olan vehim ve hayal ZEKA, hatyra ve ezber HAFIZA olu?turacaktyr. Bunlari da KIRMIZI kalyn çizgilerle gösterdim. Hatyra ve ezber ile vehim ve hayal hafyza ve zeka ilim yapan ve bölen aklyn öncüsüdür. Mutasarryf olan irade ise seçen aklyn, ihtiyaryn, me?ietin atasy arzu ve talebin babasydyr. Yani aklyn temel fakülteleri iç be? duyum ile atylmy?tyr. Yradenin SARI etkinlikleri açyk bilinen gelecek ve geçmi?e yönelik faaliyetleridir. Iradenin GRY etkinlikleri ise kapaly olan yüksek yapyly faaliyetleridir. Hads ve aks ile heyecan ve dikkat dörtlüsü yine bu BYD’den yararlanyr. BID hissiyaty, temelinde hayal olan ve hayale dayaly vehim, hatyry ve ezber üçlüsü ile YE?YN’in lugatynda hayvanlar ortak bir hissiyat anlamynda HISS-I MÜ?TEREK vurgusu yapylan YMGELEME’ye dayanyr. Bu imge, at hayvanyna bakyyor isek gördü?ümüz, tutunca dokunaca?ymyz at hayvanydyr. Amma at hayvany için bir ad ve bu ady gösteren bir simge ö?renmi?sek bu bir ezberdir. Gördü?ümüz at hayvany hakkynda heyecanly bir any ya?amyssak, örne?in attan dü?mü?sek, bu sonradan da hatyrlanacak ve anymsanacak bir imgelemeye dönü?ecektir. Bizi ta?yyan at hayvany hakkynda de?ilde bütün insanlaryn üzerine bindi?i yer küre hakkynda var saydy?ymyz bilgilerde bulunabilir. Örne?in yer kürenin evrenin merkezi oldu?u dü?üncesi bir vehim, bir farz, bir nazardyr. Hatta biz evrenden ve ba?kalaryndan müstakil bir varlyk oldu?umuz BYLYNCY bir harici ve hakiki durumu göstermez. Ba?ymsyz bir benli?imiz. benimiz, tenimiz ve derimiz oldu?uda bir sany, sayy ve bir vehimdir. Bu vehim de bir im’dir. Ym, imge, simge ve imgeleme ve bunlary kullanan irade hissiyatymyzyn yani be? ögeli iç derimizin ö?eleridir. Belki atynda kendine göre ve kendi çapynda imgesi, simgesi ve imgelemesi bulunabilir. Belki onun benim gibi elem çeken ve emeli olan bir kalemi ve kelamy olmayabilir fakat kendi çapynda vehim ve hayali olan zekasy bulunabilir, hatyra ve ezberi bulunan bir hafyzasy olabilir. Biz yapty?ymyz makinelere bu i?lemci ve belle?i takabiliyorsak Yaradan haydi haydi takmy?tyr. (*) Bütün bu kurduklarymy yani zihnimle kurguladyklarymy de?i?tirebilirim. Geçmi?te nasyl düzenlediklerimi denetlemi? ve düzeltmi? isem. Ancak bu ku?kuya açyk vehim ve ele?tiriye amade anlatym her bilim gibi insanbilimi olu?tururken de bir MODEL ve bir KURAM olu?turma zorunlulu?undan kaynaklanyr. Irade / istenç, vehim / im ve misil / benzerlik… böyle daha çoook model harcar. Evet bu konuda onlarca model ve kuram olu?turulabilir fakat bunlardan bir kaç tanesi genel Çünkü zaman içinde sadece tanynyp bilinme ?ansyna mazhar olanlar di?er kuramlarca ele?tirilirler. Ortaya yine de?i?tirip düzeltmeye hazyr bir model ve kuram ortaya çykacaktyr. Kurulan ezber bozulacaktyr. Yykan yenilik yinelecektir. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya (*) Bu ileti ile ilim yapacak idrak ve emir verecek irade çekirdekleri elde edildi. Ancak bu yalyn araçlarla tam bir bilgi ve kamil bir eylem gerçekle?tirilemez. Bunlarla daha alt düzeyde olan zevil-idrak hayvanlar ve zî-ruh canlylaryn i?lemleri açyklanabilir. Burada ayryca yatyp kalkmamyzyn iradi, uyuyup uyanmamyzyn gayr-y iradi oldu?unu nazara alyrsak iradeyi açyp kaptan kontrolün, elem ve lezzet alan hassasiyet ve keder ve surur veren hissiyatyn ba?landy?y beynin kontak ANAHTARI’nin nerede oldu?u sorusu akla geliyor. Evet, belki bu bilgi ve bilinç motoru, beyin olabilir ama onu her gün sabah ak?am açyp kapatan ve ölümle tamamen bitiren power FY?’i kimde ? |
|
![]() |
|
![]() ![]() |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |