Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Din
 YöntemBilim Forumu | Diğer | Din
Mesaj icon Konu: hürriyet(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2728

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Konu: hürriyet
    Gönderim Zamanı: 12-Temmuz-2012 Saat 18:04
  1. Uzun zamandan beri yazmamy?tym..
    gerçi günceleri insan kendi için yazar
    ben bu imkany a?yr ve uzun yazylarymla
    forumu me?gul etmeyeyim diye alternatif bir platform olarak kullanyyorum.

    Konuya dönersem, sevginin nasyl bin bir türü varsa korkunun da bin bir çe?iti vardyr.
    Sevgi, saygy, kin, küskünlük, karde?lik, arkada?lyk, dostluk, dü?münlyk kyzgynlyk, ho?görü..
    ve hatta onur gibi DUYGU kökenli hissayatymyza KÖZ derim..
    ba?ka özlerde var dilimizde söz, toz, töz, koz gibi.

    Sevgi sycaktyr, a?k yakar.. saygy ysytyr, onur dinginle?tirir.. korku dondurur, öfke saldyrtyr..
    Hasyly edebiyatym yok ki bunlary püfür püfür estireyim gönüllere.. sadece dilime dolanany syraladym.
    Dili kullanmam ki dilin büyüsüne ve tütsüsüne tutayym dilleri..
    Bazen deli?im derim bazen dili?im.. geli?im ve bili?ime inat.

    Gelelim konunun özü olan korkuya..
    Kitabymyza buna HAVF der..
    Amma havfy hüzün ile de anar syk syk.
    Havfy cui (açlyk) ilede anar.
    Beyn-el-havf ver-reca, ile korku ve ümit arasy bir serinlik verir din.
    Havfullah ile MUHABBETULLAH ba?ka bir unutulmaz ikilidir.
    Ha?yet'i de unutmayalym.
    Bir makama girsem, kalbim küt küt atar.
    Bir güzeli görsem, kalbim güp güp akar.
    Bir heybet'e rastlasam, kalbim hop hop kalkar.

    ?eyh Galip'in Hüsnü A?ky, Turan OFLAZO?LU'nun muhte?em öz türkçele?tirmesi
    çevirde muhte?em kitab ilk ve son okudu?um ?iir kitaby..
    Bilgi denizinden, sevgi bahrin ve saygy ummanyndan
    sonra gelen büyük okyanuslar oldu?undan bahsediyor..
    Sevgiden sonra "hayret".. hayrette sonra da "mahviyet" gelirmi?..
    Sanyrym böylece adam delirmezse erermi?.
    Yani ilallah ve minellah syrry..
    Allaha giden her veli veli olarak gelemez ve aklyna dönemezmi?.

    ?u da bir hakikat ki gerçek korku.. hakiki korku.. kor'dan da kor...
    Alev alev yanan ate?..
    kor olur ve sonra biraz daha söner, biraz daha so?ur ve köz olur.
    Y?te o közde pi?en MELVANA gibi olur.
    Hamdym, yandym, pi?tim.. der.
    Fakat bizim burada yapty?ymyz bu de?il
    benim ki sadece korku-yorum, sizin ki de oku-yorum.
    Eee.. dostlar bu oku-yorum'dan kurtulamadyk.
    Allah bize ve size "oku"mak nasip etsin.

    Ancak Oku-Yorum'dan yorulmadym.. a?k ile yo?rulmadym.
    Adym adym gidiyoruz bir çukura gece gündüz.
    Göz göre göre gümlemeye gidiyoruz.
    E?er bundan korkmuyorsak, e?er ölümden korkmuyorsak acaba neden dir ?

    Bir: ölüm yokluk de?ildir, ölüm biti? de?ildir, yeni bir varly?a ba?layy?tyr inancyndan my ?

    Yki; ölüm varsa ben yokum.. ben varsam ölüm yoktur.. serinli?inden mi ?

    Üç; dünyasyz sonsuz sayan kendini de ölümsüz sanan kanan'ly?ymyzdan my ?

    Dört; sevgili bedenleri günlük de?i?tiren ve sevgi müsveddelerini anlyk ya?ayan korkusuzluktan my ?

    Diye buram buram yorum kokan örtü ve perdelerimizi kaldyrmamyz mümkün olsaydy..

    Dilimizin kylyfyny syyyryp, dü?ünce?in kabu?unu kaldyryp yokluk varly?ymyzla kar?y kar?y kalsaydyk..
    acaba ölümümüze üzülürmüydük yoksa sevinirmiydik bilemiyorum...
    Lakin tüm ya?amy üç gün kabul eden için
    do?um günü, dü?ün günü ve dü?üm gününün
    üçünün ününü unutmak mümkün de?ildir.
    Çünkü ba?layy? ve biti? arasyndaki dü?ün gününde
    her gün do?an bir çocuk var...
    Y?te bak:
    G-ün. Günden ün'ü kaldyryrsan geriye ma?aza haline getirdi?imiz ma?ara (G) kalyr.

    Onun güzel ve masum yüzünü ya da çirkin ve korkunç yönünü..
    yönü ve yüzü kary?tyrmy? olabilirim.. zaten insan iki ?ey bilir onu da kary?tyryr..
    Biz ?imdilik yönü diyelim i?te onu;
    varly?a, kavu?maya ve eri?meye ve bary?maya çevirmek için;
    bizim korkuya ve sevgiyede ihtiyacymyz var..
    ate?e ve çice?ede gereksinimimiz var..
    cehenneme ve cennete de lüzüm var.

    Amma önce ar.. sonra ad.. sonra araç ve amacyn bitti?i ad-aç.

    Öyleyse mekany ve zaman aç..
    Acykty?yn gibi açarsan açabilirsin.
    Sonra adyny aç..
    içinde andyny ve anlady?yny bulacaksyn.

    Bu benim adym my idi, adymym my idi ?

    Adynla adymyn arasynda fark var my ?




IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2728

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 12-Temmuz-2012 Saat 18:04

Hürriyet.. "özgürlük" olarak çevrilmi?..

acaba ba?ka "gür"lük'ler var da "hürr"iyyet bunlaryn en "öz"ü mü ?

 

Ayryca evren ko?ullaryna ba?ymly ve toplum kurallaryna ba?ly olan insanyn gürü ne kadar öz olur ?

 

Bu yüzden ilk önce hürriyet'i , do?ru bir çeviri ile "gürdenlik" olarak kar?ylamaya çaly?yyorum

buna ra?men çozu zaman "yerle?ik yanly? çeviri, do?ru kar?ylyktan üstündür"  kuralynca

özgürlük terimini kullanmayy sürdürüyorum.

 

Evet, hürriyetten ba?ka onun anlam çevresinden olan

irade, ihtiyar, maksad, meram, gaye, talep, arzu, rüchan, ra?bet, hak,  me?iet, mantuk ve  emir.. gibi.

dilek ve istek belirten terimlerin  özümüdür ki bu kelimeyi özgürlük sözcü?ü ile kar?ylamy?lar ?

 

Olabilir. Aslynda imkan ve hürriyeti yeteri kadar ayyrt edebilmi? de?ilim.

 

Ancak bu ili?kinin anlam çerçevesinin kurulmasy, gösterilmesi ve tarty?ylmasy gerekir.

 

Bununda düz yazy ile kolayca gösterilece?ini sanmyyorum.. hatta gösterilmeye çaly?ylmasyna u?ra?ylaca?yny da ummuyorum.

Yöntembilimsel analize ça?rymyn deneyiminden biliyorum ki herkes dili ve dü?üncesini kullanmakla me?bu

ve bu arada "özgürlük" denilen yeti ya da yetkiyi tepe tepe kullanmakla me?gul, onu tanymak ve anlamakla de?il.

 

Anlam sürücümüzü anlama ve anlatym aygytyny kavrama gibi biçimsel etkinli?e geçilmedikçe

ve buna dair bir HYKMET ortaya konulmadykça

geçmi?te oldu?u gibi felsefe olarak edebiyat ve din olarak vaz yapmamyzy sürdürece?iz, gibime geliyor.

Dü?ünmemizi derinle?tirmeden ve dü?üncemizi rafinele?tirmeden

bu gibi konularan tarty?ylarak bir sonucu ula?ylmasyda mümkün görünüyor.

Hukuk tahsilinde gördü?ümüz hukuk felsefesinden biliyoruz ki

felsefenin pasly konusu  olan irade anahtary çözülmemi?  ve  kader kilidi açylmamy?tyr.

Dü?ünce tarihinde ve inanç dünyasynda 

"iman" synavyndan sonra

bu "hürriyet" (irade-kader) yary?ynyn  

PRATYK bir anlayy? ve PRA?MATYK yakla?ymdan 

ibaret oldu?unu dü?ünüyorum.

Yani biz pratik olarak, ister inanalym, ister inanmayalym,

geçmi?e (mazi) kader ve gelece?e (ati) irade olarak bakaryz.

?imdi burada olan muzaryde ikisini birden kullanyryz.

Çünkü bu gün, dündan ve yaryndan daha karma?yktyr.

 

Elbette insanlar her konu gibi bu konuda dtahi  KURAM'yny yapabilirler..

ancak sonuçta bir "kurgu"olmaktan öteye giden bir sany ya da sayy'dan  ba?ka bir netice elde edemez.

Diyebilirim ki bu gün yer yüzündeki semavi dinler (musevilik ve hristiyanlyk)

Yslam Dünyasynyn kader tarty?masyny kopyelemekten ba?ka bir ?ey yapamamy?tyr.

 

Kendi "kuram"ymy da düz yazyyla ortaya koymaya gerek duymady?ym gibi

insanlarynda yapty?ym tablolary izlemeye ve tarty?maya luzum görmüyorlar.

 

Ancak burada  ba?ta "korku" olmak üzere ku?ku, ke?ke, küskünlük, kyzgynlyk gibi karanlyklar,

fysylty,  sykynty, üzüntü, kuruntu, saplanty gibi alaca karanlyklaryn içinde bulunan

maddeye ba?ymly ve mana ba?ly bir insanyn

ba?yna örülmü? dü?ünce çoraby ve üstüne oturtulmu? dil sepeti ardynda

kendini ne kadar görebiliyor ki

onun ne kadar gür ve hatta "özgür" oldu?unu görsün..

 

O sadece do?umdan ölümüne kadar olan süre içinde verilen di?er yetenek ve ba?arylar üzerine taçlandyrylmy?

YRADE  syfatyya HÜRRYYET salahiyetini kullanarak

dünyevi vazife ve dini farizelerini yerine getiriyor..

buna ili?kin de bir MES'ULYYET ve MÜKELLEFYYET ta?yyor.

Böylece hukuk, ahlak ve DYN  etkinli?i yapabiliyor.

 

Y?te bu etkinliklerin temeli olan

ve ayny zamanda amacyn sa?lanmasyny  ve gayenin gerçekle?mesini sa?layan bir HÜRRYYET'Y var ki

buna GÜRDENLYK demek lazym.

 

Aksi halde yanly? olarak özgürlük denilmesi yani hürriyetin kökünün ve kökenini ve sonuçta özünün insanda bulunmasyny varsaymak

gerçe?e (hakikata) uymady?y gibi ayni zamanda Hakka'da muvafyk olmady?yndan dini sorumluluk dahi getirir.

 

Dünyevi sorumlulu?umuz ve dini yükümlülü?ümüz temeli olan

Haklar ve Hürriyetler sonuçta insan ilimlerinin bir konusudur.

Ynsanbilimleri de evren ilimlerinin açyklama ve yöntemleriyle anla?ylamaz.

 

Ynsanlaryn hürriyeti tanymak ve tanymlamakta  yapacaklary bireysel te?his ve ki?isel tespit

elbette  her bir ferdin  biricik ve tekil varly?yny ili?kin bir ihtiyar ve seçimdir.

Ki?inin hayry böyle gördü?üne. kimsenin güzelli?i ?öyle seçti?ine  dair bir tavyr aly?tyr.

Bu da muhterem ve muhte?emdir.. kimse buna kary?amaz.

Kary?yyorsa "lâ ikrahe"lik ilkesine göre  bu yanly? bir uygulamadyr.

Zorla iyilik ve güzellik olmady?y gibi zorla din seçimi de olmaz.

Her insan tek ba?yna bir dünyadyr ve onu diledi?i gibi biçimler.

Bununda dünyevi ve uhrevi kar?yly?yny görür.

 

 

Ynsan ister  HÜRRYYETY asyl sayyp kendine alyr

ister emanet olarak görür ve onu vekaleten ya da asaleten ba?kasyna verir..

Biz müslümanlar di?er  emval ve emlak teslimatlarymyz gibi  nefislerimizi de

bu arada hürriyetlerimizi de O'nun emrine vermeye ve Asyl Sahib'ine iade etmeye çaly?yyoruz.

Hasbunallahi ve ni'me-l-vekil diyoruz.

Lâ havle ve lâk kuvvete diyoruz.

Bu i?teki geçici sabyr ve me?akkat kar?yly?ynda

gür'lükle beraber güc'ümüzü, gör'ümüzü ve seç'imimizi de

sonsuza dek kazanaca?ymy umuyoruz, Yn?aallah.

 

Herkese de öneriyoruz ki

Samimi bir ?ekilde hürriyeti kullany?ynyza bir dikkat edin.

Yktidarymyz kadar de?il itiyadymyz kadar ya?ayabiliyoruz.

Yhtiyarymyz kadar de?il itimadymyz kadar ba?aryyoruz.

Hakka itimady kurmaya ve halka  itiyattan kurtulmaya çaly?ynyz.

Göreceksiniz ki ilim ve iradeniz YKTYDARINIZ kadardyr.

Onu me?ru makbul ve maku bir ?ekilde kullandykça

itiyadynyz disipline olacak ve itimadynyz yükselecek

HÜRRYYET'imiz yücelecek.

 

Böylece güvenilir bir kimse olarak

dünyevi ve uhrevi selamet ve emniyetimiz artacaktyr.

Duygularyn kölesi olmayacak, dü?üncenin tuza?yna dü?meyece?iz.

 

Hürriyeti ve iradeyi kullanmaktan ziyade tanymaya ve anlamaya çaly?tykça

Çok ?ey vermedi?iniz halde çok ?ey alacaksynyz, ?a?yryp kalacaksynyz.

Karly çykacaksynyz.

Aklyn bir tavry da kazanmaktyr.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

Osmanziya

IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2728

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 12-Temmuz-2012 Saat 18:23
Hürriyetin özgürlük de?ilde gürdenlik oldu?unu anlatmaya çaly?yyorum.. korkunun hemen ardyndan ele alynyn gürdenlik... gorku.. kürdenlik.. sonuçta g ve k sesi ile or ve ür sesi.. biz duygu ve sevgilerimizi.. dilek ve isteklerimizi.. seslendirirken farkynda olmadan dilin ilginç DE?Y?KEN atmalary ve DE?ER tutmalaryyla kar?y kar?yya kalyryz.. atylan her de?i?ken bir de?er tutar.. korku.. gorku.. gürdenlik..  kürdenlik..  or v ür sesiyle örülen terimlerin gösterdi?i duygu ve istek.. korku duyusu ve gürdenlik iste?i.. arasynda acaba bir ba? var my ? Korku artty?y kadar gündenlik azalyr my yoksa ço?alyr my ? Bir yönde (halk) düz oran bir yönde (hakk) ters oran my var ? Yani dü?ünce ufukunda duygu ve isteklerin rasat ve rabasy.. hasyly arayana sivrisinek saz.. aramayana davul zurna az... diye yüzler kitabynda  sununusunu yaptym yukarydaky yazylaryn.. genelde duyum tabanymyz müsade ettikçe dü?üncemizi çaly?tyrabiliriz... e?er duygularymyz ve isteklerimiz bize engel de?ilse..  Allah nefes almamyza müsade ettikçe.. nefsimizi cazibelerden çekebildikçe.. ihtiyaçlarymyzyn kölesi ve iltizamlarymyzyn tutuklusu ve ihtiraslarymyzyn zebunu olmadykça dü?ünmek.. açyklamayy ve açylamayy ortaryr anlamayy ve anmayy ço?altyr.. bunlarda bilgi ve sevgimizi inanç ve ho? görüye yükseltir.. ki?isel geli?imimiz deli?imimizi ço?altykça.. toplumsal bili?imimiz de bireysel dili?imimizi  artyrdykça.. bir ba?ka olur dünyamyz.. kalyn sa?lycakla.. Osmanziya 

Düzenleyen osmanziya - 12-Temmuz-2012 Saat 18:24
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk